فهرست استاد مغز

بهترین متخصص اختلالات یادگیری در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

دکتر متخصص اختلالات یادگیری در مشهد

 

اگر میخواهید از تخصص و تجربه بهترین متخصص اختلالات یادگیری در مشهد بهرمند شوید با ما تماس بگیرید

بیایید با اختلالات یادگیری بیشتر آشنا شویم:

توانایی همه افراد در زندگی به اندازه هم نیست و سطح درک و یادگیری هر کسی با دیگری متفاوت است. بعضی از انسان‌ها در یادگیری یک موضوع خاص مانند ریاضی، فیزیک و … توانمندتر هستند و بعضی دیگر در موضوعاتی مثل ادبیات و … توانایی دارند.
تفاوت در سطح و میزان توانمندی‌ها در میان افراد مختلف بسیار طبیعی است. اما مواردی هم وجود دارد که فرد برخلاف هوش بالای خود، در بخشی از یادگیری‌ها دچار مشکل می‌شود و از درک برخی مسائل و موضوعات ناتوان است.
اختلال یادگیری یکی از انواع اختلالات عصبی-رشدی است که در سطوح مقاطع ابتدایی قابل تشخیص و مشاهده است.

در این صورت می‌بینیم که یک کودک، اگرچه نسبت به همسالان خود دارای هوش کمتری نیست، اما در بخش‌های خاصی یادگیری مشکل دارد و نمی‌تواند آنطور که دیگران می‌آموزند، روند یادگیری را طی کند.

اگر دوست دارید درباره اختلالات یادگیری بیشتر بدانید و با نشانه ها و بهترین روش های درمان آن آشنا شوید، در ادامه این مطلب ما با همراه باشید.

آدرس متخصص درمان اختلالات یادگیری در مشهد

مرکز تخصصی نوروتراپی در مشهد

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری یا LD برخلاف شایع بودن، همچنان به خوبی معرفی نشده است و معلمان یا خانواده های زیادی هستند که با این اختلال یخوبی آشنا نیستند.
اختلال یادگیری نوعی اختلال عصب شناختی (عصب-رشدی) است که به طور مستقیم به مغز فرد مرتبط می‌شود. این اختلال بر نحوه درک اطلاعات، پردازش و همچنین برقراری ارتباط فرد با دنیای اطراف بسیار تاثیرگذار است. بنابراین گاهی می‌بینیم که یک کودک علی‌رغم تلاش و سخت‌کوشی در یادگیری مباحث مختلف، به‌ویژه مباحث درسی، همچنان فرآیند یادگیری را به خوبی طی نمی‌کند و در درک و دریافت مباحث دچار مشکل است.
اختلال یادگیری به طور مستقیم بر توانایی یادگیری و فرآیند تحصیل کودک اثر می‌گذارد و روند تحصیلی او را با مشکل مواجه می‌کند.

مرکز خوب اختلالات یادگیری در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است
عوامل بروز اختلال یادگیری

اختلال یادگیری به دلیل وجود عوامل گوناگونی رخ می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر جای داد:

عوامل محیطی

عوامل محیطی و محیط‌هایی که فرد در آن رشد می‌کند، در وضعیت سلامت جسمی و روانی او بسیار تاثیرگذار است. عوامل محیطی به مقدار زیادی در بروز اختلالات یادگیری تاثیر دارند و می‌توانند این مشکل را در فرد به وجود آورند.
عواملی مانند تولد پیش از موعد کودک، تغذیه ناسالم و نامناسب، پرورش در محیطی با سطح استرس و اضطراب بالا، عدم توجه مربی یا معلم به کودک، ضعف در ارتباط عاطفی والدین با کودک، قرار گرفتن در معرض گوشی و تلویزیون از سنین پایین و بدون وقفه و … می‌توانند زمینه‌ساز بروز اختلال یادگیری در فرد باشند.

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی از دیگر عواملی هستند که به بروز و ظهور اختلال یادگیری در فرد منجر می‌شوند. ژنتیک چیزی است که فرد از والدین خود دریافت می‌کند و اصلی‌ترین علت تفاوت افراد مختلف نیز به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی آن‌هاست.
اطلاعاتی که به حافظه، یادگیری و سیستم عصبی فرد مرتبط می‌شود، از همین عوامل ژنتیکی سرچشمه می‌گیرد. بنابراین ممکن است یک فرد در ژن‌های خود اختلال یادگیری را داشته باشد و به این ترتیب این اختلال در او بروز کند.

عوامل فیزیولوژیکی

در بسیاری از موارد، اختلال یادگیری و بروز آن به دلیل وجود عوامل فیزیولوژیکی است که موجب تاخیر در یادگیری و درک مطالب می‌شود. در این مورد می‌بایست وجود نقص‌های بینایی، شنوایی و … و همچنین عواملی مانند آسیب به سر یا جمجمه و سیستم عصبی مغز را در نظر گرفت.

انواع اختلالات یادگیری را بشناسیم

اختلالات یادگیری به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که هر فرد با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارد، با یک یا چند نوع از آن درگیر است. همچنین باید در نظر بگیرید که اختلالات یادگیری به سه سطح خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شوند.
انواع اختلالات یادگیری را می‌توان به این شکل دسته‌بندی کرد:

نارساخوانی  ( اختلال در خواندن )

اولین و شایع‌ترین نوع اختلال یادگیری، اختلال در خواندن یا نارساخوانی است. در این نوع از اختلال LD فرد با خواندن مطالب و درک آن‌ها مشکل دارد. اغلب متن‌ها را به سختی و بسیار کند می‌خواند. در تلفظ یا هجی کردن کلمه‌ها توانمندی کمی دارد و در برخی موارد کلمه‌ها را حدس می‌زند! مثل به کاربردن یک حرف به جای دیگری یا اضافه کردن حروف اضافه به متن‌ها.

نارسانویسی (اختلال یادگیری در نوشتن)

دیسگرافی یا اختلال در نوشتن از دیگر انواع اختلالات یادگیری است که بیشتر در کودکان دانش‌آموز دیده می‌شود. در این نوع، فرد عموما مهارت فیزیکی لازم برای به دست گرفتن مداد و … را ندارد. بدن او هنگام نوشتن تنش‌های شدیدی را تجربه می‌کند و به محض شروع نوشتن، خسته می‌شود. افرادی که به اختلال یادگیری در نوشتن مبتلا هستند برای نوشتن یک متن هم دچار مشکل هستند و اغلب نمی‌توانند افکار خود را برای نوشتن یه متن منسجم سازماندهی کنند.

اختلال یادگیری در ریاضیات

ریاضی و مباحث مربوط به آن ممکن است در بسیاری از موارد دشوار و پیچیده باشد و همه افراد به راحتی آن‌ها را یاد نگیرند. بنابراین نمی‌توان هر نوع ضعفی را در یادگیری ریاضیات به اختلال یادگیری نسبت داد.
اما مواردی هم وجود دارند که افراد در فهم ریاضیات دچار اختلالات یادگیری هستند. این افراد در یادگیری عدد و ارقام و درک نسبت‌های میان آن‌ها مشکل دارند. برای مثال توانایی تشخیص بزرگی و کوچکی عددها و … را ندارند. افرادی که به این نوع اختلال یادگیری مبتلا هستند، در بسیاری از موارد از محاسبه زمان، برآورد و … نیز ناتوان هستند.

اختلال یادگیری و مشکلات ناشی از آن

ناتوانی های یادگیری به دلیل عوامل ژنتیکی و/یا عصبی زیستی است که عملکرد مغز را به گونه ای تغییر می دهد که بر یک یا چند فرآیند شناختی مرتبط با یادگیری تأثیر می گذارد. این مشکلات پردازشی می تواند در یادگیری مهارت های اساسی مانند خواندن، نوشتن و/یا ریاضی اختلال ایجاد کند. آنها همچنین می توانند با مهارت های سطح بالاتر مانند سازماندهی، برنامه ریزی زمان، استدلال انتزاعی، حافظه بلند مدت یا کوتاه مدت و توجه تداخل داشته باشند.

درک این نکته مهم است که ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند زندگی فرد را فراتر از تحصیلات تحت تأثیر قرار دهند و بر روابط با خانواده، دوستان و در محل کار تأثیر بگذارند.

بهترین کلینیک تشخیص اختلالات یادگیری در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

در این کلینیک تخصصی خدمات نوروتراپی در مشهد، متخصص اختلالات یادگیری جناب آقای دکتر جلال محمودی (دکتری تخصصی روانشناسی) جهت تشخیص این اختلال مراحل ذیل را در دستور کار دارد:

۱ – مصاحبه بالینی

۲ – انجام نوار مغزی (EEG) و نقشه مغزی (qEEG)

۳ – اجرای تست هوش (IQ)

۴ – اجرای تست های نرم فزاری

۵ – ارایه تست های تشخیصی به معلمین یا مسئولین آموزش

بهترین مرکز درمان اختلالات یادگیری در مشهد

تحقیقات، افرادی با نقص توجه مقدار زیادی از فعالیت موج مغزی آهسته، مخصوصا امواج تتا را نشان می دهند، همچنین تحقیقات نوروفیدبک مشخص کرده است که آموزش الگوهای امواج مغزی بتا و تتا و تقویت بتا به تتا می تواند آسیب های شناختی مرتبط با نقص توجه وابسته به بیش فعالی/ کاستی توجه و مشکلات یادگیری را اصلاح کند.

در نقشه مغزی کودکان دارای اختلالات یادگیری، اغلب یک یا چند مورد از موارد زیر مشاهده میگردد:

امواج آهسته یا نوکتیز کانونی در یک یا چند ناحیه مغزی مثلاً در دیسلکسی این امواج آهسته در لوب پس سری، ناحیه ورنیکه، ناحیه بروکا و ناحیه حسی حرکتی مغز دیده یشوندمغز ما از امواج آلفا و تتا  برای استراحت دادن به خود استفاده میکند. اگر تولید این موج ادامه یابد و متوقف نشود مغز نمی تواند بسیاری از فعالیت های حیاتی خود را انجام دهد.

کلینیک نوروفیدبک پیشرفته درمان اختلالات یادگیری در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

در نوروفیدبک به فرد آموزش داده می شود که بر امواج مغزی خود مسلط شود. این روش نوروفیدبک نامیده میشود.

در نوروفیدبک مراجع یاد می گیرد که می تواند بر قدرت و توان باندهای فرکانسی مغز خود که مرتبط با شرایط اختلال فرد است تسلط به دست بیاورد.

پژوهش ها نشان می دهد که قدرت امواج مغزی در اختلال هایی چون نقص توجه – بیش فعالی، اضطراب و افسردگی دچار نابهنجاری شده است و این به معنی این است که مغز مراجع بی توجه، مضطرب و یا افسرده شده است. نوروفیدبک که یک روش غیر تهاجمی است این امکان را به مراجع می دهد که با قدرت خود مغز، بر این نابهنجاری در امواج مغزی پیروز شود و امواج مغزی را به حالت طبیعی و نرمال برگرداند.

این فرایند، از طریق شرطی سازی عامل و بوسیله تکنولوژی های پیشرفته صورت می گیرد. نتیجه پژوهش ها نشان می دهد که درمان نوروفیدبک، به عنوان یک درمان مکمل، در بهبود اختلال های نظیر نقص توجه – بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی های خفیف، دردهای مزمن، مشکلات در خواب و مشکلات شناختی نظیر حافظه بسیار موثر است.

 

با ما بهترین خدمات درمانی را تجربه کنید