فهرست استاد مغز

کلینیک خدمات تخصصی نوروفیدبک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

کلینیک خدمات تخصصی نوروفیدبک در مشهد

اگر بدنبال کلینیک باسابقه خدمات تخصصی نوروتراپی هستید با ما تماس بگیرید.

در حقیقت، نوروفیدبک راهی برای آموزش دادن به فعالیت مغز است و برای مغز به منزله یک بازخورد (بیوفیدبک) است. برای درک نوروفیدبک تراپی، ابتدا لازم است اطلاعات مختصری درباره امواج مغزی داشته باشیم.

امواج مغزی، پالس های الکتریکی هستند که در حین برقراری ارتباط بین سلولهای مغز شما با یکدیگر، تولید می شوند. امواج مغزی درباره چگونگی احساسات، اعمال و عادات آموخته شده شما، و نیز در مورد سطح استرس، خلق و خوی پایه و عملکرد کلی مغز شما اطلاعات زیادی فراهم می کنند.

برخی امواج مغزی مسئول اعمال مهم شناختی همچون تمرکز، توجه، یادگیری،حافظه هستند برخی امواج مسئول خواب، آرامش و برخی …

پرکاری یا کم کاری هر موج مغزی در مناطق مختلف مغز میتواند دارای اثرات متفاوتی باشد.

آدرس کلینیک باسابقه نوروتراپی در مشهد

نقشه برداری مغز

انواع امواج مغزی را بشناسیم:

در حالت کلی پنج نوع موج یا فرکانس مغزی وجود دارد: گاما، بتا، آلفا، تتا و دلتا

این امواج در تمام انسان ها و در تمام سنین یکسان هستند.

۱. امواج گاما

موج گاما بالاترین فرکانس را بین همه امواج مغزی دارد. وقتی مغز در حالت امواج گاما قرار دارد، بیشترین تمرکز را دارد یا اصطلاحا در سریعترین حالت ممکن فعالیت میکند. این امواج وقتی تولید می شوند که مغز در حال یادگیری چیز جدیدی باشد، یا روی یک موضوعی به شدت تمرکز کرده باشد یا در حال ذخیره و طبقه بندی اطلاعات در حافظه باشد. این موج برای یادگیری مسائل پیچیده و چندوجهی ضرورت دارد.

امواج گاما فرکانسی بین ۴۰ تا ۷۰ هرتز دارند.

۲. امواج بتا

وقتی مغز کاملا در حالت آماده باش قرار دارد و در حال انجام فعالیت های ذهنی است، امواج بتا از خودش ساطع می کند.

امواج بتا، دامنه نسبتا پایینی دارند و در بین تمامی امواج، سریعترین نوع هستند. فرکانس امواج بتا بین ۱۲ تا ۴۰ هرتز است. در واقع امواج بتا مشخصه بارز مغزی است که به شدت در حال فعالیت است. برای مثال مغز فردی که در حال صحبت کردن و بحث کردن با مدیرش است، یا معلمی که در حال درس دادن است، در موج بتا قرار دارد.

اگر مذاکرات جدی باشد، امواج در بتای بالا قرار دارند. موج بتا بر روی توجه و تمرکز، حافظه، تفکر و حل مسئله تأثیر زیادی دارد. افزایش دامنه بتا باعث ایجاد اختلالات اضطرابی، وسواس، اختلالات خواب و دندان‌ قروچه می شود.

کلینیک مجهز نوروفیدبک در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است
۳. امواج آلفا

موج بعدی که می خواهیم به آن بپردازیم، موج آلفا است. عملکرد این موج نقطه مقابل امواج بتاست. در حالی که گفتیم امواج بتا نشان دهنده فعالیت شدید و برانگیختگی مغز هستند، امواج آلفا نشان دهنده عدم برانگیختگی مغز هستند.

این امواج آرام تر هستند و دامنه بالاتری دارند. فرکانس امواج آلفا بین ۸ تا ۱۲ هرتز است. وقتی انجام کاری را تمام می کنید و روی صندلی می نشینید تا استراحت کنید، در وضعیت آلفا قرار می گیرید. یا وقتی بین یک کلاس درسی، در محوطه دانشگاه قدم میزنید، امواج آلفا از مغزتان ساطع می شود. تمرینات مدیتیشن نیز باعث تولید امواج آلفا می شوند. موج آلفا در شرایط هشیاری، آرامش درونی، آمادگی ذهنی، تفکر عمیق و در حالت بسته بودن چشم‌ها دیده می‌شود.

۴. امواج مغزی تتا

امواج تتا در مقایسه با دو موج قبلی، دامنه بزرگتری دارند و فرکانس کمتری دارند. این امواج فرکانسی بین ۴ تا ۸ هرتز دارند. وقتی در محل کار، کارتان را متوقف می کنید و شروع به خیالپردازی می کنید که مثلا قرار است بعد از کار با دوستان تان کجا بروید و خوش بگذرانید، مغزتان در وضعیت امواج تتا قرار دارد.

یا مثلا وقتی در حال رانندگی در یک اتوبان بسیار خلوت و آرام هستید و ناگهان متوجه می شوید که پنج کیلومتر از جاده را اصلا یادتان نمی آید و اصلا نفهمیدید کی این همه راه آمده اید، مغزتان در حالت تتا بوده است.

آدرس بهترین کلینیک تخصصی نوروفیدبک در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است
۵. امواج مغزی دلتا

آخرین نوع امواج مغزی، موج دلتاست. این امواج بیشترین دامنه و کمترین فرکانس را دارند. بسامد امواج دلتا بین ۱ تا ۴ هرتز است. بسامد این امواج هیچگاه به صفر نمی رسد، زیرا اگر به صفر برسد به این معنی است که مغز مرده است. اما وقتی خواب عمیق بدون رویا داشته باشید، فرکانس این امواج به کمترین حالت خود می رسد.

وقتی به تختخواب می روید و قبل از خواب چند دقیقه ای مطالعه می کنید، مغزتان در حالت بتای پایین قرار دارد. وقتی کتاب را زمین می گذارید، چراغ را خاموش می کنید و چشمانتان را می بندید، فرکانس موج به مرور کمتر می شوند و از بتا به آلفا و از آلفا به تتا تغییر می کنند و در نهایت وقتی خوابتان می برد مغزتان به وضعیت دلتا می رسد.

بطورکلی موج دلتا در وضعیت خواب و ناهشیاری مشاهده می شود. موج دلتا در نوزادان زیر شش ماه موج غالب است و انتظار می رود در شرایط طبیعی با افزایش سن از دامنه این موج کم شود.

در کلینیک تخصصی نوروفیدبک در مشهد، ما با انجام نقشه مغزی (QEEG) تمامی این امواج مغزی را ثبت و تحلیل مینماییم تا مشخص گردد کدامیک از این امواج و در کدام منطقه دارای کم کاری یا پرکاری هستند.

آدرس کلینک نقشه برداری مغز در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

نقشه مغزی مبتنی بر تحلیل کمی و ریاضیاتی نوار مغزی است که اطلاعات بسیار بیشتر و دقیق تری از کارکرد مغز نسبت به نوار مغزی (EEG) معمول ارایه می دهد. با آنالیز دقیق و درست نقشه مغزی می توان الگوهای بدکارکردی مغز؛ شدت اختلال و حتی منبع مغزی اختلال را به خوبی شناسایی کرد.

نقشه مغزی هم اکنون با استفاده از دستگاه لورتا نوروفیدبک پیشرفته در کلینیک تخصصی نوروفیدبک اُستادِ مغز انجام میگیرد. این دستگاه پیشرفته ترین دستگاه نوروفیدبک در کل دنیا می باشد که توسط متخصص دکتری روانشناسی و اموزش دیده علوم شناختی اجرا و تفسیر میگردد.

در کلینیک تخصصی نوروفیدبک اُستادِ مغز  تمامی نقشه های مغزی با استفاده از نرم افزار اورجینال نوروگاید محصول کشور آمریکا و توسط دکتر جلال محمودی تحلیل و بررسی می شوند. تحلیل درست و دقیق نقشه مغزی بسیار مهم و حیاتی است. چرا که تمامی درمان ها و پروتکل های درمانی درمان های علوم اعصاب، بر پایه نقشه مغزی طراحی می شوند.

مرکز مجهز و باسابقه نقشه برداری مغز در مشهد

با توجه به تخصصی بودن این کار، پیشنهاد می شود که حتما به سراغ یک مجموعه و کلینیک معتبر و باسابقه نقشه برداری مغز بروید تا از نتیجه کار مطمئن باشید، کلینیک نوروتراپی اُستادِ مغز، یکی از بهترین کلینیک های خدمات نوروفیدبک در مشهد  است که علاوه بر نقشه مغزی و نوار مغزی، خدمات دیگری همچون لورتانوروفیدبک، بیوفیدبک، تحریک الکتریک مستقیم فرجمجمه ای، تحریک دیداری-شنیداری، CES و … انجام میدهد دست ارائه می دهد.

هنگامی که از مشکلاتی مانند عدم تمرکز-توجه،  فراموشکاری، اضطراب، خلق افسرده، سردردهی تنشی، مشکلات خواب و… رنج میبریم  نقشه مغزی می تواند ابزار  بسیار کاربردی در تشخیص منشاء عصبی آنها باشد.

در حقیقت از طریق بررسی و تحلیل نقشه مغزی شما و انجام مصاحبه های بالینی دقیق، اختلالات و مشکلات مغزی قابل شناسایی هستند.

به کمک نقشه برداری مغز می توانید به خوبی تأثیر این اختلالات را بر روی مغز ارزیابی کرده و برای حل آن اقدام نمایید. در کل نقشه مغزی راهی موثر و تایید شده برای دریافت اطلاعات جامع از روند فعالیت مغز افراد است.