فهرست استاد مغز

بهترین دکتر متخصص اختلال خواب در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

بهترین دکتر متخصص اختلال خواب در مشهد

 

اگر از مشکلات خواب رنج میبرید و بدنبال درمانغیردارویی و موثر هستید با ما تماس بگیرید

 

با اختلالات خواب بیشتر آشنا شویم:

بسیار طبیعی است اگر در طول ماه ۳ یا ۴ شب از خوابمان راضی نباشیم یا حجمه ای از نشخوارهای فکری اجازه به موقع خوابیدن را به ما ندهد، کابوس ببینیم یا با احساس خستگی بیدار شویم. اما اصلا عادی نیست اگر این حالت ها یک سوم یا بیشتر از شب های ماهمان را شامل شود، میتوان به جرات گفت که ما دچار نوعی از مشکلات خواب شده ایم.

معمولا ابتلا به اختلالات خواب موجب بروز مشکلاتی بر فرد میشود که شایع ترین آنها به شرح ذیل است:

  • مشکلات شناختی: افت تمرکز -توجه، افزایش حواسپرتی ها و فراموشکاری
  • مشکلات خلقی: احساس خستگی و کسالت، بیحوصلگی و تحریک پذیری
  • بروز سردردهای تنشی و ضعف اعصاب
  • افت عملکردهای شغلی و اجتماعی

آدرس دکتر باتجربه اختلال خواب در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

انواع اختلالات خواب کدام اند؟

اختلالات خواب بر حسب علایم و نشانه و نوع بروزشان دارای انواع مختلفی هستند:

اختلال بدخوابی: در این نوع از مشکلات خواب، فرد در به خواب رفتن و تداوم خواب مشکل دارد. یعنی ممکن است دقایق طولانی یا ساعت ها طول بکشد تا به خواب برود و حتی ممکن است بارها در طول خواب بیدار شده و به سختی مجدد به خواب رود.

اختلال فرایند خواب: افراد مبتلا به اختلال فرایند خواب ممکن است از یک یا چند مورد از حالت های ذیل رنج ببرند:

کابوس شبانه، وحشت شبانه، خوابگردی و خواب حرفی، سندرم پای بیقرار و…

اختلال پرخوابی: در این حالت از مشکلات خواب، فرد علاوه بر مدت زمان قابل توجه از خوابیدن باز هم در طول روز احساس خواب آلودگی داشته و حتی ممکن است گاهی بین حالت خواب و بیداری (چرت زدن) سیر کند. در حقیقت اینگونه افراد از خوابیدن سیر نمیشوند.

اختلال نارکولپسی یا حمله خواب: در نارکولپسی فرد به طور ناگهانی در حین کار، صحبت و یا فعاالیت های مهمی همچون رانندگی ممکن است وارد خواب شده و برای مدت کوتاهی در خواب باقی بماند.

مطب دکتر اختلال خواب در مشهد

کلینیک نورفیدبک در مشهد

راه کارهای تشخیصی اختلال خواب کدام اند؟

آزمایش پلوسومنوگرافی: در گذشته اغلب برای تشخیص اختلالات خواب فرد را به تست خواب یا همان آزمایش پلوسومنوگرافی ارجاع میدادند که در این روش فرد میبایست مدت ۶ الی ۱۲ ساعت در اتاق مخصوص تحت بررسی EEG قرار میگرفت. از مشکلات این روش هزینه بالا و وقت گیر بودن آن است، اگرچه همچنان گاهی به عنوان تنها روش تشخیصی در حال اجراست.

نقشه مغزی (qEEG) : در این روش ابتدا از فرد نوار مغز (EEG) گرفته میشود و سپس با استفاده از نرم افزار بسیار پیشرفته و کاربردی، نوار مغز تحلیل شده و به نقشه مغزی تبدیل میگردد.

در نقشه مغزی علاوه بر تشخیص علل مشکلات خواب و نوع آن، میتوان اطلاعات بسیار مهم دیگری همچون وضعیت تمرکز-توجه، حافظه، اضطراب و استرس پذیری، علایم افسردگی را بدست آورد.

از مزایای نقشه مغزی هزینه مقرون به صرفه تر و مدت زمان کوتاه تر برای انجام آن میباشد.

بهترین کلینیک تخصصی درمان اختلال خواب در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

معمول ترین روش درمان اختلالات خواب کدام اند؟

در گذشته بغیر از درمان دارویی روش دیگری برای کاهش مشکلات خواب بیماران وجود نداشت اما خوشبختانه با پیشرفت دانش علوم اعصاب و مهندسی پزشکی امروزه روش های تکنولوژیک بسیار موثر و بدون هیچگونه عارضه ای میتواند در برطرف نمودن مشکلات خواب افراد موثر واقع گردد.

برخی از کاربردی ترین روش های تکنولوژیک علوم اعصاب (نوروساینس) :

لورتانوروفیدبک

نوروفیدبک

بیوفیدبک

تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای(TDCS)

تحریک الکتریکی متناوب فراجمجمه ای(CES)

تحریک دیداری شنیداری(AVE)

درمان اختلال خواب به روش نوروفیدبک در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

نوروفیدبک بالغ بر ۵ دهه است که به عنوان یک تکنولوژی در درمان مشکلات عصب-شناختی شناخته شده است و در کشور عزیزمان ایران حدود ۱۵ سال سابقه دارد.

در این روش فرد توسط دستگاهی که در حال دریافت لحظه به لحظه امواج مغزی او میباشد، به سمت بهبود مشکل، یعنی برطرف نمودن اختلال خواب پیش میرود. نوروفیدبک نوعی آموزش را برای مغز فراهم میکند. یا نوعی ورزش و فیزیوتراپی برای مغز محسوب میگردد.

امواج مغزی، پالس های الکتریکی هستند که در حین برقراری ارتباط بین سلولهای مغز شما با یکدیگر، تولید می شوند. امواج مغزی درباره چگونگی احساسات، اعمال و عادات آموخته شده شما، و نیز در مورد سطح استرس، خلق و خوی پایه و عملکرد کلی مغز شما اطلاعات زیادی فراهم می کنند.

با استفاده از حسگر هایی که روی پوست سر کار گذاشته می شوند، ما می توانیم همه این فعالیت ها را اندازه گرفته، بر آنها نظارت کنیم. همچنین، با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل مغز (نقشه مغزی QEEG)، می توانیم مشخص کنیم که چه فعالیت های خاصی در مغز، باعث بروز چه علائمی می شوند.

کلینیک باسابقه نوروفیدبک در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

نوروفیدبک برای درمان بیماریهای مختلفی بکار می رود. معمولا این روش درمان وقتی استفاده میشود که نمیخواهیم به بیمار دارو دهیم (مثلا بخاطر عوارض دارو) و یا بیمار از مصرف دارو نتیجه نگرفته است (یعنی جزو موارد مقاوم به دارو است). در بعضی افراد هم از نوروفیدبک استفاده میکنیم تا نیاز به مصرف دارو کم شود و بتوانیم بتدریج دارو را قطع کنیم.

از جمله بیماریهایی که به روش نوروفیدبک قابل درمان هستند عبارتند از: اختلال نقص توجه و تمرکز (ADHD) ، افسردگی ، اضطراب ، پانیک ، سردرد میگرنی و تنشی ، وسواس فکری ، مشکلات خواب ، کاهش تشنج ، عوارض سکته مغزی ، اتیسم ، آسپرگر، مشکلات حافظه و…

طی یک جلسه نوروفیدبک، ما آنچه را که مغز شما واقعا انجام می دهد با آنچه که شما نهایتا دوست دارید انجام دهید، مقایسه می کنیم. وقتی که مغز شما به وضعیت راحت تر نزدیک می شود، شما با پاسخ مثبتی که از صفحه رایانه دریافت می کنید، پاداش می گیرید. معمولا این “بازخورد عصبی” به فرم یک بازی ویدئویی، موسیقی یا فیلم است.

وقتی که فعالیت مغز شما به یک ناحیه موثرتر نزدیک می شود، یا از آن دور می شود، صداها و تصاویر فورا بازخورد آن را به شما می دهند. مثلا در هنگام تماشای فیلم، اگر مغز شما دارد به وضعیت خواسته شده نزدیک می شود فیلم نمایش داده می شود، ولی وقتی که مغز دارد در جهت اشتباه حرکت می کند، فیلم قطع می شود.

تی دی سی اس در درمان اختلال خواب

در این متد با جریان الکتریکی (حداکثر تا ۲ میلی آمپر) نواحی خاصی از مغز برای ایحاد نتایج خاص درمانی مورد تحریک قرار می گیرد.

نحوه اجرای درمان:

اصول کار به این صورت است که دو یا چهار الکترود  بر روی نواحی خاصی از سر قرار می گیرد. جریان الکتریکی پس از عبور از نواحی مختلف (پوست سر، جمجمه و …) خود را به سطح قشر مغز می رساند.

دستگاه TDCS (تی دی سی اس) یکی از انوع دستگاه نوروتراپی است . نوروتراپی به معنی درمان اعصاب  و یا درمان سلولهای عصبی (فیزیوتراپی مغز) است. از این وسیله درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده  می شود زیرا کاملا بی ضرر وبدون عوارض است. بنابراین TDCS دستگاهی است که برای درمان و تقویت سلول های عصبی و یا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود.

سی ای اس در درمان اختلال خواب در مشهد

تحریک الکتریکی جداره مغز

دستگاه درمان اختلالات خواب CES دستگاهی به اندازه تلفن همراه است که جمجمه و مغز را با جریانی که معمولاً توسط مصرف کننده قابل تشخیص نیست (زیر چهار میلی آمپر) تحریک می کند.

درمان CES یا تحریک الکتریکی جداره مغز یکی از روشهای درمانی نوروتراپی و بر پایه علوم اعصاب نوروساینس است. این درمان دارای تاییدیه های زیادی از جمله تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا FDA میباشد. لازم به ذکر است که این درمان پیشرفته هیچگونه عارضه جانبی برای فرد به دنبال ندارد.

این درمان با جریان الکتریکی مستقیم بر روی جداره جمجمه فرد مراجعه کننده باعث اثر گذاری بر روی گیرنده های عصبی مغز میشود. دستگاه ces به درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب که شامل کم خوابی، بی خوابی، خواب بیش از حد و کابوس های شبانه میباشد، میپردازد.

در درمان CES با استفاده از ۲ الکترودی که به لاله گوش مراجعه کننده متصل میشود. این دستگاه جریان الکتریکی ملایمی را به جداره مغز وارد میکند که این جریان الکتریکی باعث ترشح هورمون های مختلفی در مغز میشود. این هورمونها در درمان و رفع اختلالات اضطرابی، افسردگی و کم خوابی نقش موثری را ایفا میکنند و میتوانند باعث بهبود این اختلالات تا سطح قابل توجهی گردند.

AVE (تحریک دیداری و شنیداری)

تحریک دیداری-شنیداری Audio-Visual Entrainment روشی است که با تولید پالس های نور و صدا در فرکانس‌های مشخص به طور تدریجی و ایمن امواج مغزی را به سمت الگوهای مشخصی هدایت می‌کند و از آن برای بهبود خلق، بهبود الگوهای خواب، افزایش تن آرامی Relaxation و همچنین افزایش عملکرد ذهن استفاده می‌شود. نحوه تأثیر آن بدین صورت است که جریان خون داخل مغز را افزایش داده و همچنین باعث افزایش سوخت و ساز گلوگز می‌گردد که عملکرد نورون‌ها را بهبود می بخشد. از این روش در درمان اختلالاتی مانند اضطراب، نقص توجه، اختلال پس از سانحه و دردهای مزمن استفاده شده است.

از این روش در درمان اضطراب، افسردگی، بی خوابی و دردهای مزمن استفاده می‌شود و از سال ۱۹۷۷ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA قواعد استفاده از آن تنظیم گردیده است.

این قابلیت در دو حالت عمل می‌کند: تحریک الکتریکی بر اساس فرکانس‌های مشخص شده در AVE و یا تحریک در فرکانس ۱۰۰ هرتز که در هر دو حالت شدت جریان قابل تنظیم است.

با ما بهترین و پیشرفته ترین خدمات درمانی را تجربه کنید