فهرست استاد مغز

مرکز درمان غیردارویی اختلالات خواب در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

مرکز درمان غیردارویی اختلالات خواب در مشهد

اگر بدنبال یکی از بهترین و باسابقه ترین مراکز درمان اختلالات خواب هستید با ما تماس بگیرید

اختلالات خواب گروهی از بیماری ‌ها هستند که توانایی فرد برای خوابیدن به طور منظم را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. شیوع این اختلالات، چه به سبب بیماری زمینه ‌ای و چه به سبب مسایل محیطی ، در دنیا در حال افزایش است.

بسته به نوع اختلال خواب، افراد ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته و در طول روز احساس خستگی شدید کنند. کمبود خواب می ‌تواند اثر منفی بر انرژی، خلق، تمرکز و سلامت عمومی داشته باشد.

انواع مختلف اختلالات خواب شامل چه مواردی است؟

۳ گروه عمده اختلالات خواب:

۱ -اختلالات مربوط به خواب مانند پرخوابی یا بیخوابی

۲ -اختلالات همراه با خواب یا پاراسومنیا مانند کابوس شبانه، وحشت شبانه

۳ -اختلالات خواب ثانویـه در اثر سـایر بیماریهـا ماننـد سـکته مغزی

آدرس بهترین کلینیک خواب در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

بی‌خوابی شایع ترین اختلال خواب

بی‌خوابی، به ناتوانی در به خواب رفتن یا در خواب ماندن اشاره می‌ کند. این اختلال می‌ تواند به مرور زمان موجب بروز برخی علایم منفی در نتیجه تضعیف سیستم عصبی (مغز) شود:

  • مشکلات خلقی (خستگی مزمن، بی انگیزگی، پایین بودن سطح انرژی و…)
  • مشکل در تمرکز و حافظه
  • تحریک پذیری و زود عصبی شدن
  • مشکلات اشتها (پرخوری یا کم خوری)
  • مختل شدن عملکرد در محیط های شغلی یا تحصیلی

بی ‌خوابی معمولا در یکی از انواع زیر طبقه ‌بندی می ‌شود:

  • مزمن، که در آن بی ‌خوابی به طور مزمن برای حداقل یک ماه رخ دهد
  • متناوب، که در آن بی ‌خوابی به طور دوره ‌ای رخ می ‌دهد
  • گذرا، که در آن بی ‌خوابی هربار برای تنها چند شب رخ می ‌دهد

آدرس بهترین دکتر اختلالات خواب در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

خواب‌ پریشی به کدام دسته از اختلالات خواب گفته میشود؟

خواب ‌پریشی دسته ‌ای از اختلالات خواب است که باعث حرکات و رفتار های غیر عادی در طول خواب می‌ شود. این رفتار ها، شامل موارد زیر است:

  • خواب‌ گردی یا راه رفتن در هنگام خواب
  • حرف زدن در هنگام خواب
  • ناله کردن
  • کابوس دیدن
  • شب ادراری
  • دندان ‌قروچه یا فشردن فک‌ ها روی هم

سندروم پای بی ‌قرار

سندروم پای بی ‌قرار (RLS: Restless Leg Syndrome) یک نیاز مقاومت ناپذیر به تکان دادن پا هاست. این اشتیاق گاهی همراه با یک احساس مور مور شدن در پا هاست. با این‌که این علائم ممکن است در طول روز نیز اتفاق بیافتند، شیوع آن‌ ها در شب بیشتر است. RLS اغلب وابسته به بیماری‌ های خاص، مانند ADHD یا پارکینسون است ولی علت دقیق آن همواره مشخص نیست.

مرکز تشخیص اختلالات خواب در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

 

در کلینیک اُستادِ مغز تشخیص اختلالات خواب در کاملترین شکل ممکن انجام میشود.

تشخیص به موقع افراد مبتلا یا مستعد اختلال خواب، بسـیار مهم است.

امروزه متخصصان و محققان از روش ارزیابی نقشه مغزی (QEEG) استفاده میکنند که بسیار کاربردی و کم هزینه تر است و نیاز به صرف وقت کمتر (۳۰ دقیقه) دارد.

 فرایند آن به این صورت است که اطلاعات EEG به‌دست‌آمده از سطح مغز پس از آن که تحت یکی از روش‌های پردازش سیگنال قرار گرفتند بر اساس اندازه دامنه، فرکانس و محل فعالیت به‌صورت یک نقشه از فعالیت مکانی توپوگرافیک مغز درمی‌آیند.

این نقشه مغزی به‌دست‌آمده، سپس با نقشه مغزی جمعیت بهنجار بر اساس سن و جنس مقایسه شده و از طریق آن می‌توان کارکرد مغز را بررسی و مطالعه کرد.

مغز انسان دارای چندین فرکانس آلفا، تتا، دلتا، بتا و بتای بالا و… است که هر کدام از این فرکانس‌ها در شرایط خاصی غالب هستند. مثلاً فرکانس آلفا در زمان استراحت و هشیاری توام با آرامش و فرکانس دلتا در زمان خواب عمیق غالب هستند.

زمانی که در یک شرایط خاص باند فرکانسی غالب فرد با یک فرد سالم تفاوت داشته باشد یعنی اختلالی در مغز وجود دارد و تشخیص از طریق مقایسه این فرکانس‌ها انجام می‌شود و…

نوروفیدبک درمانی موثر در اختلالات خواب

تصویر متعلق به این مجموعه است

یک روش درمان متفاوت یعنی نوروفیدبک امروزه حرف های زیادی برای درمان انواع اختلالات خواب بویژه بی خوابی دارد.
فهم پاتوفیزیولوژیک حالت نورولوژیک (عصب شناختی) و روان پزشکی طی دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته و نتایج قابل توجهی در مورد الگوی امواج مغزی این افراد منتشر شده است.

اطلاعاتی که در حال حاضر از مغز وجود دارد و هم چنین تجهیزاتی که به طور غیر تهاجمی کمک می کند تصاویر مغز را به راحتی، هنگامی که در حال انجام کار است، نمایش دهد، موجب شده که درمانگران به طور گسترده به سوی معالجات مغزی روی آورند که در آن هر بیمار به شیوه مخصوص و بسته به چگونگی نقشه های مغزی خودش آموزش ببیند.

در حال حاضر محققان، نوروفیدبک را پنجره ای جدید برای سنجش و تغییر حالت های مغزی می دانند. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که حاکی از ارتباط متقابل و مهم ذهن و بدن است و باز شناسی این ارتباط، معیار کارکرد های سبک زندگی سالم می باشد.

نوروفیدبک ابزاری برای تقویت عملکرد مغز

نوروفیدبک نظام آموزشی جامع برای بیماران است که باعث ایجاد تغییرات، تقویت، تعدیل و افزایش کارایی سلول های مغزی می شود. تحقیقات نشان داده اند که اختلال های روان پزشکی و عصب شناختی می توانند به وسیله الگوهای EEG متمایزی از هم تمیز داده شوند و نوروفیدبک می تواند برای تغییر این الگو ها کمک کننده باشد.

در واقع نوروفیدبک روشی برای نرمال کردن فعالیت هایی از مغز است که از عملکرد طبیعی خود منحرف شده اند و این کار، بر اساس مکانیزم شرطی سازی عامل بنا شده است. بر طبق اصول انجمن روان شناسی آمریکا(APA) نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی موثر برای بیش فعالی معرفی شده است.

TDCS درمانی برای اختلالات خواب

تی دی سی اس یا همان TDCS مخفف ترکیب Transcranial Direct-Current Stimulation است که به معنی تحریک جدار جمجمه با ولتاژ بسیار پایین برق ( باتری ) است. در روش های درمان با تی دی سی اس، یک جریان الکتریکی مستقیم بسیار ضعیف در حد ۱ الی ۳ میلی آمپر به جداره مغز فرد متصل می شود که به وسیله آن فعالیت های بخش های مشخصی از مغز را کاهش یا افزایش می دهند.

برای هر کاربرد تی دی سی اس، باید قسمت های متفاوتی از مغز فعال و یا مهار شوند و این کار به وسیله انتخاب موقعیت الکترودها در پوسته ی جمجمه صورت می گیرد. جریان برق القا شده هیچ تاثیر مستقیمی روی سلول های مغز ندارد و تنها آستانه تحریک یا مهار این سلول ها را تغییر می دهد و به همین علت، یکی از امن ترین و موثر ترین روش های درمانی مدرن به حساب می آید.

این دستگاه اثرات ارزشمندی در فرایند درمان اختلال خواب دارد.

CES درمانی مکمل برای اختلالات خواب

دستگاه درمان اختلالات خواب CES دستگاهی به اندازه تلفن همراه است که جمجمه و مغز را با جریانی که معمولاً توسط مصرف کننده قابل تشخیص نیست (زیر چهار میلی آمپر) تحریک می کند.

درمان CES یا تحریک الکتریکی جداره مغز یکی از روشهای درمانی نوروتراپی و بر پایه علوم اعصاب (نوروساینس) است. این درمان دارای تاییدیه های زیادی از جمله تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا FDA میباشد. لازم به ذکر است که این درمان پیشرفته هیچگونه عارضه جانبی برای فرد به دنبال ندارد.

این درمان با جریان الکتریکی مستقیم بر روی جداره جمجمه فرد مراجعه کننده باعث اثر گذاری بر روی گیرنده های عصبی مغز میشود. دستگاه CES به درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب که شامل کم خوابی، بی خوابی، خواب بیش از حد و کابوس های شبانه میباشد، میپردازد.

در درمان CES با استفاده از ۲ الکترودی که به لاله گوش مراجعه کننده متصل میشود. این دستگاه جریان الکتریکی ملایمی را به جداره مغز وارد میکند که این جریان الکتریکی باعث ترشح هورمون های مختلفی در مغز میشود. این هورمونها در درمان و رفع اختلالات اضطرابی، افسردگی و کم خوابی نقش موثری را ایفا میکنند و میتوانند باعث بهبود این اختلالات تا سطح قابل توجهی گردند.

درمان CES با استفاده از جریان الکتریکی ملایم خود بر روی گیرنده های عصبی مغز فرد افسرده اثر گذاری میکند و باعث نرمال شدن فعالیت و امواج مغزی میشود در او میشود.

این جریان باعث میشود تا مغز فرد افسرده به حالات و امواج قبل از افسردگی برگردد و به این صورت افسردگی را در فرد بهبود میبخشد. تحقیقات متعددی که توسط سازمان های معتبری نظیر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) انجام شده است، نشان میدهد که این درمان پیشرفته میتواند تا ۷۰% علایم و نشانه های افسردگی را در فرد کاهش دهد.

AVE (تحریک دیداری و شنیداری)

تحریک دیداری-شنیداری Audio-Visual Entrainment روشی است که با تولید پالس های نور و صدا در فرکانس‌های مشخص به طور تدریجی و ایمن امواج مغزی را به سمت الگوهای مشخصی هدایت می‌کند و از آن برای بهبود خلق، بهبود الگوهای خواب، افزایش تن آرامی Relaxation و همچنین افزایش عملکرد ذهن استفاده می‌شود. نحوه تأثیر آن بدین صورت است که جریان خون داخل مغز را افزایش داده و همچنین باعث افزایش سوخت و ساز گلوگز می‌گردد که عملکرد نورون‌ها را بهبود می بخشد. از این روش در درمان اختلالاتی مانند اضطراب، نقص توجه، اختلال پس از سانحه و دردهای مزمن استفاده شده است.

از این روش در درمان اضطراب، افسردگی، بی خوابی و دردهای مزمن استفاده می‌شود و از سال ۱۹۷۷ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA قواعد استفاده از آن تنظیم گردیده است.

 

بیشتر بدانیم: تحریک الکتریکی مغز چیست؟     درمان وسواس به روش نوروفیدبک چگونه است؟