فهرست استاد مغز

درمان اختلال افسردگی در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

درمان اختلال افسردگی در مشهد

 

اگر بدنبال درمانی موثر و بدون عوارض برای بیماری افسردگیتان هستید با ما تماس بگیرید

علائم افسردگی را بشناسیم:

اختلال افسردگی دارای علایم شناختی ، هیجانی و فیزیولوژیکی متنوعی است که در زیر آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.

برای تشخیص بیماری افسردگی باید حداقل یکی از ۲ مورد زیر بیشتر از ۲ هفته در فرد وجود داشته باشد.

خلق غمگین و افسرده: احساس غمگینی در فرد افسرده بسیار بارز و قابل توجه است به طوری که این نشانه یکی از مهمترین نشانه های تشخیصی است.

فقدان شادی و لذت: شخص دچار افسردگی به کارهایی که قبلاً از آن لذت می‌برده علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و تقریباً هیچ چیزی او را شاد وسر حال نمی‌کند.

اگر یک یا هر دو مورد ذیل وجود داشته باشد سایر علایم نیز میتواند مورد بررسی قرار گرفته و به سمت تشخیص اختلال افسردگی رفت.

کلینیک باسابقه درمان افسردگی در مشهد

سایر علایم افسردگی:

 خستگی جسمی و بدنی : در افسردگی شخص انرژی گذشته را ندارد و زودتر از گذشته خسته می‌شود و ترجیح می‌دهد بعد از کار استراحت کند تا اینکه به فعالیت تفریحی یا ورزش بپردازد ،حتی با وجود خواب و استراحت کافی، همچنان احساس خستگی می‌کند و نمی‌تواند فعالیت جدیدی را شروع کند.

بی‌خوابی یا پرخوابی: از دیگر علامت های شایع افسردگی بی‌خوابی است: خوب نخوابیدن، کابوس دیدن و صبح زود از خواب بیدارشدن. با این وجود پر خوابی هم می‌تواند نشانه افسردگی باشد. بی‌خوابی و پرخوابی هر دو می‌تواند کارکرد روزانه شما را مختل کند.

گوشه گیری: فرد افسرده علاقه به حضور در اجتماع و جمع‌های خانوادگی ندارد و ترجیح می‌دهد تنها در خانه بماند.

زودرنجی و حساس بودن: معمولا در افراد افسرده شاهد علایمی همچون بغض، گریه کردن یا زودرنج شدن نسبت به رفتارها و اتفاقات محیطی معمول هستیم.

نشخوارهای فکری و افکار منفی: فرد افسرده دایم دچار نشخوارهای فکری با افکار منفی نسبت به خود، دیگران و دنیا میباشد.

افکار خودآسیب رسانی و خودکشی: در فرد افسرده به علت افت شدید عزت نفس، انگیزه و رسیدن به احساس پوچی و بیهودگی، افکار خودکشی به طور جدی فرد را تهدید میکند.

مشکلات شناختی: ضعف حافظه، مشکلات تمرکز،توجه، کندشدن فعالیت های ذهنی و…

احساس گناه و…

آدرس کلینیک درمان غیرداوریی افسردگی در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

انواع اختلال افسردگی کدام اند؟

  • اختلال افسرده خویی : در این نوع از افسردگی فرد بالغ بر ۲ سال از علایم افسردگی رنج میبرد.
  • اختلال افسردگی اساسی :در این نوع از افسردگی فرد بیشتر از ۲ هفته و کمتر از ۲ ماه از علایم افسردگی رنج میبرد.
  • افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک: افسردگی آتیپیک زیر مجموعه افسردگی معمول ولی با الگوی رفتاری خاص است. این نوع از افسردگی بهتر به روش‌های درمانی و دارو پاسخ داده و شناسایی آن در مراحل ابتدایی منجر به درمان سریع آن می‌شود.
  • افسردگی فصلی : در برخی افراد هم‌زمان با شروع زمستان و کوتاه شدن ساعات روز، نوعی از افسردگی با نام افسردگی فصلی بروز می‌کند. افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی، حدود ۱ تا ۲درصد افراد جامعه به‌ویژه زنان و جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • افسردگی پس از زایمان : این نوع از افسردگی معمولاً از افسردگی معمول، جدی‌تر بوده و به طور معمول علائم آن طی دو هفته بعد از زایمان بروز می‌کند.
  • افسردگی سایکوتیک : افسردگی سایکوتیک شدید زمانی رخ می‌دهد که فرد دارای یک بیماری شدید روانی مانند توهم در کنار افسردگی خود باشد.

دکتر متخصص درمان افسردگی در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

علل ابتلا به افسردگی

برخلاف بسیاری از بیماری‌ها که دلایل پزشکی مشخصی دارند و درمان آن‌ها راحت است، افسردگی بسیار پیچیده است.

برخی از داروها مانند باربیتوراتها، مسکن‌ها و داروهای خاص فشار خون می‌توانند علائم افسردگی را در فرد ایجاد کنند. هم چنین یک سری بیماری‌های جسمی مانند پرکاری تیروئید نیز می‌تواند در فرد، افسردگی را القا کند اما در بیشتر موارد، افسردگی ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، روان‌شناختی و اجتماعی است که از فرد تا فرد دیگر متفاوت است.

برخلاف تصور عموم، افسردگی تنها نتیجه عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز نیست و علاوه بر عوامل بیولوژیکی مانند تغییرات هورمونی، بیماری‌های خودایمنی، کمبودهای مغزی و کوچک شدن سلول‌های مغزی، عوامل روان‌شناختی و اجتماعی نیز مثل حوادث گذشته، تنهایی، کودکی سخت، مصرف مواد مخدر، عزت‌نفس پایین و سبک زندگی غلط می‌توانند منجر به بروز افسردگی در فرد شوند.

در کنار علل ابتلا، برخی عوامل هستند که امکان ابتلاء فرد به افسردگی را بیشتر می‌کنند. عواملی مانند بودن در شرایط طلاق و جدایی، داشتن یک بیماری شدید و مشکلات استرس‌زا می‌توانند فرد را به سمت افسردگی سوق دهند. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

  • تنهایی و انزوا
  • مشکلات خانوادگی و زناشویی
  • بودن در شرایط استرس‌زا
  • بیماری‌های مزمن
  • سابقه خانوادگی افسردگی
  • شخصیت
  • مصرف مواد مخدر
  • آسیب‌های دوران کودکی

نکته: در اغلب موارد وجود مشکلات محیطی یا مسایل مرتبط با سبک زندگی یا تجارب دشوار به تنهایی نمیتواند مسبب بروز اختلال افسردگی شوند و برای ابتلا به این اختلال وجود زمینه ارثی (ضعف های عصب-شناخی) لازم و ضروری است.

درمان اختلال افسردگی در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

علائم افسردگی در کودکان بسیار متنوع است و هر کودک دسته‌ای از این علائم را بروز می‌دهد. برخی نشانه‌های متداول افسردگی در کودکان عبارت‌اند از:

  • تحریک‌پذیری، عصبانیت و پرخاشگری
  • احساس مداوم غم و ناامیدی
  • دور شدن کودک از فعالیت‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت می‌برده و یا دور شدن از افرادی که قبلاً آن‌ها را بسیار دوست داشته
  • افزایش حساسیت کودک نسبت به تذکر، انتقاد یا نه شنیدن از طرف والدین
  • تغییرات اشتها (پرخوری یا بی اشتهایی عصبی)
  • تغییر در میزان خواب (بی‌خوابی یا پرخوابی)
  • گریه و بی‌تابی زیاد
  • عدم توانایی در تمرکز
  • خستگی دائمی و کمبود انرژی
  • شکایت از دردهای طولانی‌مدت مانند دل‌درد و سردرد که به درمان مقاوم هستند
  • صحبت درباره خودکشی و مرگ

توجه داشته باشید که همه کودکان افسرده این علائم را ندارند و در زمان‌های مختلف و تحت شرایط مختلف، علائم متفاوتی بروز می‌دهند و برخی کودکان نیز ممکن است در محیط‌ های سازمان‌یافته علائم کاملاً طبیعی داشته باشند. اما در اکثر کودکان دارای افسردگی، یک تغییر چشم گیر در میزان فعالیت اجتماعی، از دست‌دادن علاقه نسبت به مدرسه و عملکرد ضعیف در دروس مشاهده می‌شود.

تشخیص اختلال افسردگی در مشهد

تصویر متعلق به این مجموعه است

برای تشخیص اختلال افسردگی میبایست هم علایم روانشناختی و هم علایم عصب شناختی مورد بررسی و چکاب بالینی قرار گیرد.

در این کلینیک دکتر متخصص روانشناسی بالینی و نوروتراپیست مراحل ذیل را برای تشخیص انجام میدهد:

۱- انجام مصاحبه بالینی و اخذ شرح حال کامل

۲- اجرای نقشه مغزی و نوار مغز

۳- اجرای تست های شخصیتی و روانسنجی

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) یک ابزار تشخیصی است که با استفاده از پردازش نوار مغزی یا EEG میزان فعالیت الکتریکی را در قسمت های مختلف مغز اندازه می گیرد.

با استفاده از QEEG  می توان عملکرد مغز را بررسی کرد و  مشخص نمود که فعالیت الکتریکی در کدام نواحی مغز کم و زیاد شده است و بدین ترتیب نقاط ضعف و قدرت و مشکلات (اختلالات) مغزی بر ما آشکار می شود. اختلالاتی نظیر ADHD، اضطراب، افسردگی، آلزایمر ، اختلالات یادگیری، اختلال وسواس اجباری… با استفاده از QEEG قابل تشخیص اند.

برای بدست آوردن QEEG ، ابتدا با قرار دادن کلاه EEG روی سر تا ۱۹ کانال EEG یا نوار مغزی از فرد گرفته می شود در مرحله بعد یک سری عملیات پیچیده ریاضی (مانند تبدیل فوریه و ویولت) روی EEG صورت می گیرد.

نتیجه‌ی این پردازش‌ها تبدیل به یک سری تصویر (سرهای رنگی ) می شود که به آن QEEG  یا  نقشه مغزی می گوییم. در واقع نقشه مغزی روشی است که با آن می‌توانیم زبان مغز را ترجمه کنیم. در نقشه مغزی، هر سر رنگی مربوط به فعالیت یک موج مغزی است. نحوه کارکرد این امواج در کنار هم باعث می شود تا ما عملکرد مناسب یا نامناسب داشته باشیم.

روان درمانی و درمان افسردگی

کلینیک تخصص محور درمان افسردگی در مشهد

رواندرمانی شامل صحبت کردن با یک مشاور راجع به نشانه ها، عوامل استرس زا، روابط و وضعیت زندگی شماست. روان درمانی برای درمان افسردگی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد سالخورده کاربرد دارد. با این حال، هیچ یک از عوارض جانبی مضر که ممکن است ناشی از دارودرمانی باشند را ندارد.

درمانگر شما می تواند انواع تکنیک ها برای کمک به شما جهت انتخاب افکار، هیجانات و رفتارهای سالم تر را به کار گیرد. روان درمانگران همچنین هنگامی که شما برای یافتن راهی برای خروج از وضعیت افسردگی تلاش می کنید، شما را از لحاظ هیجانی حمایت می کنند.

درمان شناختی رفتاری (CBT) شاخص ترین نوع درمان برای افسردگی است. این روش به شما کمک می کند که روش فکر کردن (شناخت و درک) و آنچه انجام می دهید ( رفتار شما) را تغییر دهید.

برای بسیاری از افراد، درمان شناختی رفتاری نسبت به سایر روش ها، تاثیرگذاری طولانی مدت تری دارد. در درمان شناختی رفتاری ، افراد مهارتهایی یاد می گیرند که به آنها کمک می کند در صورت عود افسردگی هم بتوانند از عهده غلبه بر آن برآیند.

نوروفیدبک درمانی اختلال افسردگی در مشهد

کلینیک تخصص محور درمان افسردگی در مشهد

نوروفیدبک آموزش مستقیم عملکرد ذهن است، که توسط آن ذهن یاد می گیرد که عملکرد بهتری داشته باشد. در این روش لحظه لحظه عملکرد ذهن مشاهده شده، این اطلاعات به شخص نشان داده می شود و به ذهن برای تغییر فعالیت خود در جهت الگوهای مناسب تر پاداش داده می شود. ا

تغییر خلق و خو مانند افسردگی بر نحوه تفکر و انتخاب ما تأثیر می گذارد. افسردگی اثر موجی ایجاد می کند. تفکر ما بر انتخاب های ما تأثیر می گذارد و این انتخاب ها بر تفکر ما تأثیر می گذارد. این الگوها ما را در چرخه های منفی فکر گرفتار می کند.

نوروفیدبک یک روش ساده و بدون عوارض برای شکستن این چرخه منفی است و به مغز فرصت می دهد تا دوباره به حالت متعادل برگردد.

فعالیت بیشتر در لوب پیشانی چپ منجر به خلق مثبت بیشتر می شود. در نتیجه، فعالیت غیر طبیعی در لوب پیشانی راست منجر به خلق و خوی پایین می شود.

متخصص و درمانگر شما با دانستن این موضوع می کوشد تا به لوب پیشانی چپ فعالیت بیشر را آموزش دهد. این اقدامات الگوهای تفکر مثبت بیشتری ایجاد می کند. همچنین این آموزش ها و نوروفیدبک میزان عود و افسردگی احتمالی را در آینده کاهش می دهد.

در درمان افسردگی با نوروفیدبک، مغز می آموزد که در لحظات بعدی نیز خود این تغییرات را ایجاد کند. با گذشت زمان، این امر برای فردی که تحت درمان قرار گرفته است آسان تر می شود و هر زمان که نشانه های افسردگی در او ظاهر شود می تواند خود به تنهایی آن را به حالت خنثی بازگرداند.

درمان افسردگی با روش TDCS در مشهد

کلینیک تخصص محور درمان افسردگی در مشهد

درمان موثر و ایمن افسردگی یک چالش بزرگ برای درمانگران است. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیب درمان های دارویی و غیر دارویی برای درمان افسردگی نتایج بهتری در پی دارد. یکی از روش های غیر دارویی که برای درمان افسردگی به کار می رود تی دی سی اس است

تحریک الکتریکی متناوب مغز (TDCS)، روشی غیر تهاجمی برای تحریک مغز است که در آن جریان ضعیف و متناوبی از جمجمه به لایه های زیرین فرستاده می شود و باعث تغییر تحریک پذیری قشر مغز می شود. تی دی ی اس بر روی نمونه های حیوانی  برای سال ها آزمایش شده است.  جریان ضعیف و متناوب الکتریکی که به لایه های زیرین جمجمه فرستاده می شود سبب تغییر واکنش پذیری سلول های عصبی مغز می شود.

به همین منظور محققان در تحقیقی درمان دارویی افسردگی با سرترالین را با تحریک غیر تهاجمی مغز یا TDCS ادقام کردند. به گفته یکی از پزشکان به نظر می رسد که تحریک الکتریکی مغز مانند سرترالین برای افراد مبتلا به افسردگی درمانی موثر باشد اما ادقام این دو روش اثر درمانی بیشتری را نشان داده است

با ما بهترین ها را تجربه کنید