فهرست استاد مغز

روانشناسی و مشاوره غیر حضوری در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

روانشناسی و مشاوره غیر حضوری در مشهد

« ما در کلینیک ارامش ماندگار تمامی خدمات مشاوره را با متخصصین مجرب انجام میدهیم با ما در ارتباط باشید. »

روانشناسی مشاوره آنلاین

افراد یک جامعه ممکن است به دلائل مختلفی مشاوره انلاین را ترجیح دهند. دلائلی از قبیل مسافت زیاد، ساعات کاری، مشکل رفت و آمد، بیماری­ های مزمن و یا حتی عدم تمایل شخصی به مشاوره حضوری. دسترسی به مشاوره آنلاین راحت است. به همین دلیل ممکن است به برطرف کردن موانع موجود برای دریافت مشاوره کمک کند.

برای همه شرایطی پیش می­ آید که در لحظه ای از زندگی نیاز به مشاوره پیدا کنند. این دسترسی سریع به مشاوره آنلاین یکی از مزیت­ های ویژه آن است . برخی از افراد نیز ممکن است با مدل­های سنتی رواندرمانی و مشاوره ارتباط برقرار ­نکنند. اما شیوه­ های مدرن درمان از قبیل مشاوره آنلاین روانشناسی برای آنها پذیرش بیشتری به همراه داشته باشد.

مزیت ویژه دیگر مشاوره روانشناسی آنلاین در جهت حفظ حریم خصوصی افراد است. چراکه در این نوع از مشاوره امکان ناشناس باقی ماندن فرد وجود دارد. برای بسیاری از افراد بنا به دلائل اجتماعی یا شخصی، این ناشناس باقی ماندن مهم است.

در مشاوره­ های آنلاین معمولا از گفتگوی آنلاین استفاده می­شود. اما یکی دیگر از مزیت­ های مشاوره آنلاین این است که در برخی از شرایط می­توان از قابلیت نوشتاری (چت نوشتاری) نیز بهره برد. نوشتن در شرایط مشخصِ درمانی می­ تواند به خودی خود نقشی موثر در تخلیه هیجانی و درنتیجه در تسکین فرد داشته باشد. نوشتن به ابراز خود، برون ریزی مشکلات و احساسات کمک می­کند و می ­تواند به افزایش خودآگاهی نیز منجر شود. با این وجود بهتر است در تفسیر نوشتارها دقت شود. چراکه نوشته فاقد لحن است و ممکن است تفسیرهای متفاوتی از آن بدست آید.

حریم خصوصی در مشاوره

باید توجه داشت که در مشاوره آنلاین نیز مثل مشاوره حضوری مقادیر مختلفی از اطلاعات شخصی، خصوصی و بین فردی ارائه می­ شود. در این حالت محرمانه دانستن و محافظت از این اطلاعات از جمله وظایف بسیار مهم مشاور است. این اصل رازداری یکی از اصول اولیه و مهم در مشاوره به حساب می آید. وقتی مراجع احساس کند اصل رازداری توسط مشاور او رعایت شده می تواند یه راحتی احساس امنیت کرده و اتحاد درمانی مستحکمی را با مشاور خود برقرار کند.

آیا مشاوره آنلاین برای کاهش استرس مفید است؟

اگر به هر دلیلی امکان دریافت مشاوره حضوری ندارید و برای مدیریت استرس خود به رواندرمانی نیاز دارید، میتوانید از مشاوره آنلاین استفاده کنید. برخی مواقع ناتوانی در دریافت مشاوره حضوری یا حتی مشاوره تلفنی باعث افزایش استرس می شود. استرس مزمن باعث فرسایش تدریجی توانایی های ذهنی می شود. همچنین استرس می تواند باعث اجتناب از موقعیت هایی شود که در حالت طبیعی ضرورتی برای اجتناب از آنها وجود ندارد. در مشاوره آنلاین بسته به شدت استرس، رویکردهای درمانی متفاوتی را می تواند به کار برد. تکنیک هایی که در موارد اضطراری بکار برده می شوند با سایر موقعیت ها تا حدودی متفاوت هستند. همچنین پاسخ هایی که فرد به استرس نشان می دهد مختلف است و در انتخاب درمان تاثیر گذار می باشند.

عوامل موقعیتی و حتی تجربیات درون روانی بسته به معنا و تفسیری که افراد به آنها می دهند، احساسات مختلفی را فرا می خواند. این تفسیرها گاهی خودآیند هستند و به آنها افکار خودآیند نیز گفته می شود. دسترسی و تغییر در این افکار قابل یادگیری است. در جلسات مشاوره فرد با کمک مشاور خود و با تمرین، دسترسی و تغییر در افکار خود را می آموزد. با اصلاح افکار فرد به تفسیرهای واقع بینانه تری دست پیدا می کند. در نتیجه احساسات به لحاظ شدت یافتگی تعدیل پیدا می کنند.

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی در کودکان از مهم ترین مراحل تربیتی است، که در صورت عدم آگاهی از روش مناسب تربیتی در این زمینه، باید منتظرعواقب جبران ناپذیری بود. تک به تک تصمیمات تربیتی پدر و مادر تاثیر مستقیم بر روی آینده فرزندان دارد.

والدین برای تربیت جنسی کودکان خود واکنش های مختلفی دارند. که این واکنش ها به ترتیب زیر هستند:

ممکن است والدین هیچ گونه اطلاعاتی به کودکشان ندهند

در این حالت والدین در برابر سوالات جنسی فرزندشان با خشونت برخورد می کنند. و با این رفتار باعث ایجاد فضای وحشت انگیز در خانه می شوند. در پی این موضوع، کودک دیگر جرات پرسیدن سوالاتی در این رابطه را نخواهد داشت. زیرا می داند که نتیجه این سوال ها، رفتار خشونت آمیز والدین خواهد بود.

ممکن است والدین اطللاعات ناچیز و کم، و یا اشتباه به فرزندشان دهند

ممکن است کودکی به خاطر سوالات پی در پی و بی شمار خود، والدینش را به تنگ بیاورد. در این زمان والدین با داشتن اطلاعات ناکافی، به اجبار پاسخ های غلط و نادرستی را در اختیار فرزندشان می گذارند.

ممکن است والدین اطلاعات بیش از حد در اختیار فرزندشان بگذارند

متاسفانه برخی از والدین که احساس امروزی بودن و مدرن بودن دارند، فکر می کنند که با گذاشتن اطلاعات کامل در رابطه با مسائل جنسی، به فرزندشان خوبی کرده اند. اما باید بدانید که کودک شما قابلیت هضم تمام این اطلاعات را به صورت یک جا ندارد.

اختلالات مرتبط با مصرف مواد

کلینیک ارامش ماندگار

اختلالات مرتبط با مواد، مواردی هستند که مصرف و سوء مصرف مواد مختلف مانند کوکائین، متامفتامین، تریاک و الکل را شامل می‌شوند. این اختلالات ممکن است بیماری های ناشی از مواد مانند مسمومیت، ترک، بروز جنون، اضطراب و هذیان را در بر گیرد. از جمله این اختلالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • · اختلالات ناشی از الکل شامل مصرف الکل، که پر مصرف ترین ماده در ایالات متحده بشمار می آید.
  • · اختلالات ناشی از مصرف حشیش، علائمی از قبیل استعمال بیش از حد، احساس نا توانایی در قطع مصرف دارو و ادامه دادن مصرف با وجود عوارض جانبی در زندگی فرد، ایجاد می کند.
  • · اختلالات مصرف استنشاقی شامل استنشاق دود موادی مانند رنگ یا حلال است. همانند سایر اختلالات مربوط به مواد، افراد مبتلا به این بیماری نسبت به ماده ولع دارند و کنترل یا توقف در این رفتار را دشوار می بینند.
  • · اختلال مصرف مواد محرک شامل استفاده از محرک هایی مانند متآمفتامین، آمفتامین و کوکائین است.
  • · اختلال در مصرف دخانیات با علائمی مانند مصرف بیش از حد دخانیات، مشکل در قطع یا ترک آن ها، هوس و متحمل شدن عواقب جانبی اجتماعی در نتیجه مصرف دخانیات مشخص می شود.