فهرست استاد مغز

درمان استرس با نوروفیدبک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

درمان استرس با نوروفیدبک در مشهد

اگر قصد دارید استرستان را بدون نیاز به دارو و برای همیشه درمان کنید با ما تماس بگیرید

استرس چیست؟

استرس وضعیتی است که یک واکنش بیولوژیکی خاص را در بدن ایجاد می‌کند. هنگامی ‌که شما یک تهدید یا یک چالش بزرگ را درک می‌کنید، برخی مواد شیمیایی و هورمون‌‌ها در بدن شما افزایش می‌یابد که موجب ایجاد واکنش‌های اضطرابی می‌شوند.

واکنش‌های استرس برای مبارزه با عوامل استرس‌زا یا فرار از آن‌ها در بدن ایجاد می‌شود. به طور معمول، پس از بروز پاسخ، بدن به حالت آرامش باز می‌گردد. واکنش و پاسخ‌های استرسی بیش از حد و یا قرارگیری در شرایط استرس‌زا در طولانی مدت، می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی فرد بگذارد.

آیا همه استرس‌ها بد هستند؟

«استرس» (Stress) لزوما چیز بدی نیست. در واقع، استرس همان چیزی است که به اجداد شکارچی ما کمک کرد تا زنده بمانند و در دنیای امروز نیز به همان اندازه مهم است. پاسخ‌های استرسی می‌توانند نشانه سلامت بدن باشند، به عنوان مثال یک فرد سالم هنگامی ‌که در شرایط خطرناک مانند تصادف قرار می‌گیرد با ایجاد یک پاسخ استرسی به موقع می‌تواند جان خود را با یک واکنش سریع نجات دهد.

همه ما گاهی اوقات احساس استرس می‌کنیم، اما آنچه یک شخص از شرایط استرس‌زا درک می‌کند، ممکن است بسیار متفاوت از سایر افراد باشد. نمونه‌ای از این امر را می‌توان در برخورد افراد با مقوله سخنرانی عمومی‌ مشاهده کرد. برخی عاشق هیجان سخنرانی عمومی هستند در حالی که برخی دیگر حتی با فکر کردن به آن دچار استرس می‌شوند.

روش های درمان استرس کدام اند؟

برای درمان استرس روش های زیادی وجود دارد که البته همانند سایر اختلالات بالینی یا مشکلات روحی و روانی، این درمان ها میتواند از بسیار مفید تا اثرات ناچیز امتیاز بگیرند.

از آنجایی که استرس هم منشاء روانی و رفتاری دارد و هم منشاء عصبی-مغزی ، روش های درمان هم باید بر همین عوامل متمرکز و اثرگذار باشد.

دارودرمانی

داروهای ضد استرس با اثراتی که بر مغز و بدن می‌گذارند، باعث کاهش نشانه های اضطراب مانند ترس، نگرانی و حملات پانیک می‌شوند. داروهای ضداسترس را پزشک و گاهی‌اوقات روانپزشکان تجویز می‌کنند. داروهای ضداسترس درمان قطعی برای رفع اختلالات اضطراب و استرس نیستند، اما می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند.

انواع قرص ضد استرس در بازار موجود است. اما نوع قرص ضداضطراب و استرسی که هر فرد باید مصرف کند، وابسته به نوع اختلالی است که به آن دچار شده و البته در این میان، باید شرایط و وضعیت عمومی جسمانی هم درنظر گرفته شود.

اگر شخصی از داروهای دیگر هم استفاده می‌کند، باید به تداخل دارویی توجه داشته باشد.

از آنجایی که داروها معمولا دارای عوارضی هستند و همچنین اثرات پایداری ندارند، استفاده از این روش درمانی طرفدار زیادی ندارد.

نوروفیدبک

نوروفیــدبک بــه معنــی بازخورانــد فعالیت هــای نورونی یا فعالیت الکتریکی مغز به خود شـخص، به منظور آموزش وی در کنترل فعالیت مغز است.

در طی یک جلسه درمانی نوروفیدبک شخص یاد میگیرد که چگونه سیگنال های مغزی خود را کنترل کند و این کـار را از طریـق کنتـرل حـالات فکری متنـاظر بـا الگوهـای سـیگنال مغـزی خـود انجام میدهد.

در جلسه ی درمانی نوروفیدبک مراجع میتواند یاد بگیرد که الگوی امواج مغزی اش را شرطی سازد و سطح بهینه را افزایش دهد.

هدف نوروفیدبک درمان واقعی مشکلات و علایم اختلالات روانپزشکی است. تمرینات همه جانبه مانند نوروتراپی به اصلاح واقعی عملکردهای ناهنجار مغزی و در نتیجه  بهبود اختلالات روانی و مشکلات شناختی(توجه،تمرکز، حافظه و…) میپردازند.

TDCS

دستگاه tdcs  یکی از دستگاههای مربوط به نوروتراپی است . نوروتراپی به معنی درمان اعصاب  ویا درمان سلولهای عصبی است. ازاین وسیله درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده  می شود زیرا کاملا بی ضرر وبدون عوارض است. بنابراین tdcs دستگاهی است که برای درمان سلول های عصبی ویا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود.

 طرز کار این دستگاه چگونه است؟

این دستگاه دارای یک باطری ۹ ولتی است و جریان مستقیم حداکثر ۲میلی آمپر ایجاد میکند که توسط سیم ها به دو عدد سنسور یا الکترود هدایت میشود .این الکترودها در داخل یک پارچه اسفنجی که با محلول آب نمک خیس شده قرار میگیرند تا هدایت جریان الکتریکی بهتر شود. الکترودهای مزبورکه یکی قطب مثبت (آند) و دیگری قطب منفی (کاتد) است روی پوست سر قرار داده می شود .

مشاوره و رواندرمانی

مشاوره و رواندرمانی بخشی از فرایند درمان محسوب میگردد که سعی در شناسایی محتوای افکار، احساسات بیش تجربه شونده و رفتارهای معیوب دارد. افکاری که سبب ایجاد و تشدید احساسات نامتناسب و منفی میگردد و سپس این احساسات فرد را وادار به بروز رفتارهای نامطلوب میکند.

در واقع مشاوره و رواندرمانی به بازسازی و اصلاح بخش تضعیف شده یا شکل نگرفته شخصیت یک فرد میپردازد. این روند بازسازی شخصیت از طریق بینش یافتن هر چه بیشتر بر محتوای ذهن و درون دادهای روانی انجام میگردد.

در فرایند جلسات مشاوره و رواندرمانی فرد کاملا فعال و پویا بوده و به عنوان یک انسان ارزشمند به او نگریسته می شود.

ما میخواهیم تا شما بهترین خدمات را برای بهتر شدن حالتان تجربه کنید