فهرست استاد مغز

کلینیک درمان وسواس فکری در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

علل اختلال عملکرد جنسی در بیماران وسواس

عملکرد جنسی سالم، بخش مهمی از تجـارب انسـان محسـوب میشود. در حقیقت یک مشخصـه عملکـرد روانـی سـالم، وضـعیت جنسی به هنجار میباشد.

در بیمـاران روانـی، اختلال عملکرد جنسی شایع میباشد و ممکن است مرتبط به آسیب شناسی روانـی و یـا دارودرمـانی باشد.
این تغییرات میتواند در یک یا همه مراحل چرخه جنسی بـه وجود آید. البته این ارتباط، ارتباطی پیچیده، چنـدعاملی و اغلـب دو
طرفه است که جهت علی آن مشخص نمیباشد. به طوری که اغلب، اختلال عملکرد جنسی در بیماران وسواسی همزمان و بـا هـم ظـاهر میشود. گزارش تعداد مطالعات انجام شده در این زمینه IH اندک یا نتایج متناقضی در زمینه ارتباط میان عملکـرد جنسـی و وسـواس وجود دارد.

۱- وجود وسواس های جنسی

در رابطه با علت همزمانی اختلال وسـواس و اخـتلال عملکرد جنسـی نظـرات مختلفـی مطـرح شـده اسـت. در برخـی از پژوهشها وجود وسواس های جنسی در بیماران وسواسی، زمینه سـاز بروز نارضایتی جنسی بیان شـده اسـت. البتـه ایـن فرضـیه در همـه
مطالعات تایید نشده است.
همچنین، افکـار وسواسـی مربـوط بـه تمیزی/ پاکی بیشترین آمار را در میان مبتلایان دارد.

۲- اجتناب کردن و احساس چندش

از دلایل دیگـر بـروز مشـکلات جنسـی در بیمـاران وسواسـی، اجتناب کردن و احساس چندش است. ایـن حالـت در مبتلایـان بـه
وسواس آلودگی دیده میشود که در آن، بیمار از هر چیزی که سـبب آلودگی میشود، پرهیز میکند. ایـن اجتنـاب کـردن، میتوانـد دامنـه وسیعی از لمس کردن بدن یا تماس ترشحات بـدن را شـامل شـود.

۳- کنترل گری زیاد

نظریه دیگر این است که مشکلات جنسی در مبتلایان به وسواس بـه وسیله علایم محوری وسواس قابل توضیح میباشد. افـراد مبـتلا بـه وسواس، احساس نیاز افراطی به کنترل افکارشان دارند در حـالی کـه لازمه ارگاسم این است که فرد خودش و ذهنش را رها کند. بـه ایـن ترتیب است که مبتلایان به اختلال وسواس، دچـار اخـتلال عملکـرد جنسی میشوند.

تفاوت میان وسواس اضطرابی و شخصیت وسواس

در وسواس اضطرابی، شخص ویژگی ها و صفاتی دارد که آن صفات فرد را درگیر می کند. مثل انعطاف ناپذیری، بی نقص گرایی، عدم کنترل و خساست. ولی فردی که شخصیت وسواس دارد به محض اینکه از صفتی رهایی پیدا می کند صفت دیگری به سراغش می آید و وی را درگیر می کند، مثلا از وسواس شمارش به شستشو یا وسواس های دیگر تغییر وضعیت می دهد.

دررابطه با موفقیت افراد وسواسی باید گفت که شخصیت های وسواس موفقیت های فریبنده ای دارند و در یک برهه زمانی مانند ستاره می درخشند وبا درخشش زیاد طلوع می کنند و خیلی زود رو به افول می روند، ولی اکثرا هم در روابط صمیمی و خانوادگی شکست خورده هستند وهم در محیط کار پس از مدتی افراد دیگر را خسته می کنند.

برخی از نشانه های وسواس

– ترس از گردوخاک و عفونت وبیماری که با شستشوی وسواسی همراه است.
– چک کردن های مداوم نیز از علائم وسواس است. در این حالت شخص به طور مداوم و به کرات موارد خاصی را چک می کند. به عنوان مثال هر ۵ دقیقه یک بار به درب منزل سر می زنند تا مطمئن شوند کاملا بسته است.
– وسواس به نظم؛ افرادی که مبتلا به این نوع وسواس هستند، تمایل زیادی به نظم بخشیدن به امور دارند، مثلا وسایل اتاق باید در مکان خاصی و با نظم مخصوصی قرار گرفته باشد.
– یکی دیگر از انواع شایع افکار وسواسی به بیماری و مرگ مربوط می شود. به افکار وسواسی بیمارگونه، غالبا مالیخولیا گفته می شود. این افراد همواره فکر می کنند به نوعی به بیماری مبتلا شده اند و در ذهن خود به بررسی این افکار می پردازند و هر قدر که سعی می کنند در مقابل آنها مقاومت کنند متاسفانه موفق نیستند.

درمان وسواس با نوروفیدبک

محققان دریافته اند کارکرد مناسب یا نامناسب مغز ما سبب طبیعی بودن یا غیر طبیعی بودن امواج مغزی تولید شده می شود. برخی عقیده دارند اختلالات مختلف روانی در حقیقت حاصل کارکرد نامناسب بخش های مختلف مغز و در نتیجه تولید الگوی نادرست امواج مغزی است. لذا مغز نسان نیز مانند هر سیستم پیچیده دیگری نیاز به تنظیم و رفع نواقص خود دارد.

نوروفیدبک را می‌توان نوعی فیدبک تعریف کرد که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد، نوعی خود تنظیمی را به فرد آموزش می‌دهد. این بازخورد یا فیدبک از طریق صدا یا تصویر به فرد منتقل می‌شود و از این طریق فرد متوجه تغییرات در فعالیت‌های مغزی خود خواهد شد. در این حالت کنترل بازی‌های کامپیوتری تنها با استفاده از امواج مغز شخص صورت می‌گیرد.

در روش درمانی نوروفیدبک، حسگرهایی که الکترود نامیده می‌شوند بر روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرند و از این طریق فعالیت‌های مغز را ثبت خواهند کرد، زمانی که مغز اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های خود داشته باشد توانایی زیادی برای تغییر کردن پیدا می‌کند و با بالا و پایین رفتن امواج مغز سعی می‌کند، سطح فعالیت‌های خود را تغییر دهد تا به فرم دلخواه خود برسد.

نوروفیدبک قادر است امواج مغز را که در اثر افسردگی، اضطراب،وسواس، میگرن و … به هم ریخته است را به حالت طبیعی در آورد.

TDCS روش درمانی نوین

TDCS یا تحریک الکتریکی از روی جمجمه است که با استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف (حداکثر تا ۲ میلی آمپر) نواحی خاصی از مغز را تحریک می کنند که این کار می تواند اثرات درمانی بر جای بگذارد.

این دستگاه در درمان اختلالاتی مانند وسواس ،افسردگی، میگرن، بازتوانی پس از سکته مغزی، اعتیاد، وزوز گوش، پارکینسون، دردهای مزمن، اختلالات اضطرابی و اسکیزوفرنی استفاده شده است. همچنین آزمایش بر روی افراد سالم نشان داده است که این روش می تواند عملکرد شناختی آنان را بسته به منطقه ای که تحریک می شود افزایش دهد از قبیل توانایی های گفتاری و ریاضی، گستره توجه، حافظه و …
خطرات و عوارض جانبی:
تا کنون هیچ گونه خطری در مورد استفاده از این روش گزارش نشده است. این روش بدون عوارض و ضرر است اما از آنجایی که تی دی سی اس یک روش تحریک است اقدامات احتیاطی باید رعایت شود. همچنین توصیه به احتیاط بیشتر در افراد مستعد ابتلا به تشنج از قبیل صرع میشود .
تنها مواردی جزئی از عوارض جانبی نیز که می تواند حین تحریک در فرد ایجاد شود عبارتند از: سوزش پوست، پدیده در شروع تحریک، تهوع، سردرد، سرپیجه و خارش در زیر الکترود میباشد .