تفاوتی ندارد رابطه یک زوج چقدر سالم باشد، دعوا در هر رابطه ای پیش می آید. اختلافات گاه به گاه مشکل بزرگی نیست. گفتگوی بالغانه، دور از چشم کودکان و پرهیز از برچسب زنی به یکدیگر، طریقه صحیح اختلافات را به کودکان می آموزد. اما مسلما اختلافات جدی برای کودک خطرناک است. تحقیقات، تاثیر اختلاف والدین بر روان کودک را از چند طریق ثابت کرده اند. خشونت فیزیکی، توهین و تاکتیک هایی مانند سکوت تنها چند روش سمی هستند که می توانند در طولانی مدت باعث آسیب عاطفی به کودک شوند.

چرا اختلاف والدین مشکل ساز است؟

تحقیقات نشان می دهند حتی کودکی ۶ ماهه نیز تحت تاثیر اختلافات والدین قرار می گیرد. اما تاثیر اختلاف والدین بر روان کودک تنها در مورد کودکان کم سن و سال نیست. تحقیقات نشان می دهد فرزندان تا سن ۲۰ سالگی نسبت به وجود اختلاف بین والدین خود حساس هستند. این تحقیقات نشان می دهند، فرزندان در هر سنی، از نوزادی تا اوایل بزرگسالی، تحت تاثیر روش های والدین برای حل اختلافات خود هستند.

تاثیر اختلاف والدین بر روان کودک در موارد زیر ثابت شده است:

ناامنی عاطفی کودک:

اختلاف و دعوا حس امنیت کودک در مورد ثبات خانواده را کاهش می دهد. کودکانی که شاهد دعواهای زیادی در خانواده هستند، همواره نگران طلاق یا زمان پایان سکوت و بی توجهی از سوی یکی از والدین هستند. از آنجا که پیش بینی دعوا غیرممکن است، کودک احساس اضطراب و ترس دارد.

رابطه والد-فرزندی تحت تاثیر قرار می گیرد:

اختلاف شدید برای والدین نیز استرس اور است. والدینی که تنش های زیادی را در خود حس می کنند، نمی توانند رابطه خوبی با فرزند خود داشته باشند. به علاوه، نشان دادن محبت و گرمی رابطه زمانی که والدین خشمگین و ناراحت هستند دشوار است.

ایجاد محیط استرس آور:

دعواهای شدید برای کودکان استرس آور است. تاثیر اختلاف والدین بر روان کودک مانند هیولایی است که باعث آسیب به سلامت روان و جسم کودک می شود و با رشد سالم او تداخل پیدا می کند.

وسواس 

 در اختلال وسواس، فکری استرس‌زا، ناخوشایند و بی‌ربط دائم سراغ فرد می‌آید و فرد درنتیجه‌ رنج ناشی از این فکر و عدم توانایی در بیان این رنج، احساس نیاز می‌کند که یک رفتار خاص را دائماً تکرار کند. افکار استرس‌زا، ناخواسته و بی‌ربط که مداوم به ذهن خطور می‌نماید را «وسواس فکری» و زمانی که فرد احساس نیاز می‌کند تا یک رفتار خاص را مداوم تکرار نماید «وسواس عملی» می‌گویند. ممکن است اختلال وسواس، پایه ارثی و ژنتیک داشته باشد. وقایع ناخوشایند یا روابط ناسالم خانوادگی نیز اختلال وسواس را آغاز یا وخیم‌تر می‌کند.

اختلال وسواس یا OCD  می‌تواند در کودکی، در اغلب مواقع نزدیک ده‌سالگی خود را نشان دهد. بعید است بعد از سن ۳۰ سالگی اختلال وسواس آغاز شود.مبتلایان به وسواس به سبب اندیشه‌های ناخواسته و ناراحت‌کننده که مدام به ذهنشان خطور می‌کند، رنج زیادی می‌کشند و برای کنترل این رنج، بدون این که از آن صحبت کنند رفتارهایی تکراری از خود بروز می‌دهند. برای نمونه، خانمی که وسواس فکری کثیف بودن دستش او را از درون مدام آزرده می‌سازد، بدون این که رنج خود را بگوید شاید در طول روز دستش را پنجاه بار بشوید. (وسواس عملی)

علائم اختلال وسواس فکری

تاکنون فهمیدیم که اختلال وسواس دو دسته علامت دارد: علائم ناشی از وسواس فکری و علائمی به دنبال وسواس عملی. این علائم رنج آور هستند، وقت زیادی از فرد تلف می‌کنند و ممکن است کارکرد او را کم کنند.

موضوع وسواس فکری در افراد بسیار متنوع است و با ترس همراه است. شایع‌ترین انواع آن به قرار زیر هستند:

  • ترس از آلودگی و کثیفی
  • ترس از تصادف و اقدامات خشن دیگران (مثل وسواس قفل بودن در خانه به دلیل ترس از دزدی)
  • ترس از اقدام خشن یا سوءرفتار جنسی خود (مثلاً مادری مهربان که می‌ترسد فرزند خودش را خفه کند.)
  • ترس از بی‌نظمی و قرینه نبودن اشیا و وسایل (مثلاً چینش نامنظم غذا در بشقاب)

مصرف مواد مخدر

مصرف انواع مواد مخدر از قبیل هروئین، کوکائین، مورفین، کراک، تریاک، شیشه، ماری جوانا، گل، حشیش و دیگر مواد موجود در بازار امروزه به طور وسیعی در میان نوجوانان و جوانان جامعه شیوع پیدا کرده به طوریکه در دبیرستان ها شاهد در دسترس بودن و استعمال مواد روانگردان و مواد مخدر هستیم.

مصرف مواد مخدر در دوران نوجوانانی سبب افت تحصیلی، انزوا، دوری جستن از محیط های خانوادگی شده و آینده ای تیره و تار را برای فرد بدنبال خواهد داشت. استفاده مداوم از مواد مخدر و روانگردان سبب ایجاد وابستگی شدید روحی و روان برای فرد شده و تأثیر مستقیمی بر روی سیستم اعصاب مرکزی، مغز می گذارد که از جمله مشکلات عمده آن می تواند به اختلالات شدید روانی اشاره کرد.

برخی از علائم و عوارض مصرف موارد مخدر:

  • ظاهری آشفته
  • بیماری های دهان و دندان
  • اختلالات پوستی (آکنه، کهیر، ورم کردن و خارش)
  • سکته مغزی
  • کاهش قوای جنسی در مردان
  • ناباروری در زنان
  • کاهش سیستم دفاعی بدن
  • آسیب های کبدی
  • بیماری های کلیوی
  • اختلالات تنفسی

با مصرف مواد مخدر و یا مواد روانگردان دود حاصل از مصرف مواد وارد دستگاه جریان خون شده و به سرعت به سیستم دستگاه عصبی و مغز وارد می شود و با وارد شدن اثرات مواد بر این دستگاه ها فرد حالتهای نشئگی، لذت، سرخوشی و آرامش را احساس می کند.

بیشترین اثری که این مواد بر جسم و روان فرد می گذارد؛ ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از مصرف، به مدت ۲ الی ۵ ساعت است که فرد در طی این مدت زمان به اوج لذت خود دست می یابد. اما پس از طی این مدت زمان فرد میل شدید به تکرار مجدد مصرف و تجربه همان حالات را دارد. بنابراین روند مصرف بارها تکرار و تکرار می گردد.


بیشتر بخوانیم : درمان اعتیاد با نوروفیدبک