فهرست استاد مغز

درمان اعتیاد با نوروفیدبک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

درمان اعتیاد با نوروفیدبک در مشهد

اگر بدنبال کلینیک خوب نوروفیدبک برای درمان اعتیاد هستید با ما تماس بگیرید

از اعتیاد بیشتر بدانیم:

اعتیاد به مواد مخدر بیماری روانی عودکننده و مزمنی است که با اختلالات انگیزشی شدید و از دست دادن تسلط رفتاری توام است و نیز با ویژگی هایی همچون رفتارهای اجبارگونه، ولع غیرقابل کنترل، رفتارهای جستجوگرانه مواد و مصرف مداوم آن با وجود پیامدهای زیان بار اجتماعی، روانی، جسمی، خانوادگی و اقتصادی که به همراه دارد، مشخص می شود.

واژه «اعتیاد» به این صورت  تعریف شده است: «هر ماده ای که وارد بدن موجود زند میشود و موجب تغییر یا تعدیل در خاصیت و عمل موجود زند میگردد».

درواقع ویژگی مهم اختلال سوءمصرف مواد وجود یکی از علائم شناختی،رفتاری و فیزیولوژیکی است که افراد باوجود مشکلات قابل توجه مرتبط با سوء مصرف، هنوز به مصرف، آن ادامه میدهند.

انواع مواد مخدر کدام اند؟

مواد سستى ‏زا:
موادى هستند که مصرف آن بر روى سلسله اعصاب مصرف‏ کننده اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى او را سست نماید.

این مواد به دو دسته تقسیم می‏شوند:

. طبیعى ، مانند : استحصالات گیاه خشخاش، تریاک، شیره تریاک، مرفین
. 
مصنوعى ، مانند : هروئین، متادون ، پاپاورین، پتیدین، انواع و اقسام قرص هاى مسکن و آرام ‏بخش


مواد توهم‏ زا:

با مصرف این مواد فرد دچار اوهام حسى و بصرى می ‏شود. این مواد را هالوسینوژن می‏ گویند:

– طبیعى ، مانند : استحصالات گیاه شاهدانه،حشیش، بنگ، ماری‏جوانا، گراس، چرس؛ مسکالین، جو سیاه آفت ‏زده، برخى از قارچهاى حاوى مواد توهم ‏زا، دانه‏ هاى نوعى نیلوفر وحشی
                    مصنوعی ، مانند : ال.اس.دی(L.S.D) ، دی‏ متیل تریپتامین (D.M.T) دی‏ اتیل تریپتامین              
(D.E.T)

مواد توان‏ افزا:

مصرف آن بر روى سلسله اعصاب تأثیر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى مصرف‏ کننده بیشتر و باعث هیجان می‏ شود. این مواد به دو دسته تقسیم می‏ شوند که عبارتند از:
. طبیعی ، مانند : برگ کوکا، کوکائین، کراک، برگ و ساقه برخى درختان مثل خات و کراتم و ناس
. 
مصنوعی ، مانند : آمفتامین، متیل آمفتامین، ترکیبات آمفتامین‏ها

علایم اعتیاد چیست؟

علائم جسمانی و روانی اعتیاد به مواد مخدر

– ناتوانی در کنترل مصرف مواد مخدر

– وسوسه و ولع شدید برای مصرف مواد مخدر

– نوسانات رفتاری از سرخوشی به حالات عصبی و پرخاشگری

– سرگیجه و عدم تعادل

– تغییراتی در عادت‌های خواب فرد و دچار شدن به مشکلاتی نظیر کم‌خوابی یا گرایش به خواب زیاد در روز

– آبریزش بینی

– کاهش سطح عملکردی در تمام سطوح از جمله بهداشت فردی

– ایجاد تغییراتی در سطح فعالیت فرد

– گوشه‌گیری و انزوا نسبت به جمع‌های خانوادگی و سایر جمع‌ها

– از میان رفتن تدریجی احساسات و عواطف پایدار با اطرافیان

– فراموشی زیاد

– دچار شدن به مشکلات مالی برای تهیه مواد مخدر

-سردی و بی علاقگی در روابط اجتماعی و علاقه به تنهایی و انزوا یا مشارکت در جمع های خاص

نوروفیدبک روشی مناسب برای درمان اعتیاد

در حوزه درمان اختلالات روانشاختی، پژوهش های نوروفیزیولوژیکی با بررسی ارتباط بین موج نگاری مغزی، مکانیم  های زیربنایی تالاموکورتیکی مغز و حالات روانشناختی نشان داده اند که ایجاد نوسانات و تغییرات بهینه در ریتم و فرکانس امواج مغزی با استفاده از روش های عصب درمانی میتواند تغییرات بهینه ای در حالات روانشناختی ایجاد نماید.

آموزش پسخوراند عصبی یا نوروفیدبک ازجمله این روش های عصب درمانی است که اخیراً مطالعاتی پیرامون کارایی آن در موقعیت های آسیب شناسی روانی انجام شده است.

در بین این فرایندهای شناختی افزایش توجه نسبت به محرک های مربوط به مواد نقش محوری دارد. مطالعات نشان داده افراد با وابستگی به هروئین، کوکائین و الکلف محرک های مربوط به مواد را به شیوه های نابهنجار پردازش می کنند.

مطالعات متعددی سوگیری توجه در وابستگی به مواد مختلف اعم از الکل و نیکوتین را نشان داده اند که افراد به طور انتخابی به نشانه هایی توجه میکنند که با موضوعات برجسته هیجانی آن ها در ارتباط است.

محرک هایی که همراه مواد وجود دارند و یا فرد در فرایند اماده سازی و مصرف با آن ها در ارتباط است، جذاب و خواستنی شده و موجب سوگیری توجه  به این محرک ها میگردد. این محرک ها و این سوگیری توجه موجب سوق دادن رفتار به طرف، هدف خاص مرتبط با آن ها میشود.

نوروفیدبک چگونه درمان میکند؟

نوروفیدبک روشی است که هدف، آن کمک به افراد برای تغییر دادن عملکرد مغزشان بدون استفاده از روش های تهاجمی است. نوروفیدبک به نوعی شرطی شدن کنشگر فعالیت الکتریکی مغز اشاره دارد که در آن به فعالیت مطلوب مغز پاداش داده میشود و از فعالیت نامطلوب مغز بازداری میشود.

باور بر این است که نوروفیدبک رشد را فرا میخواند و در سطوح سلولی مغز تغییراتی ایجاد میکند و به نوبه خود کارکرد مغز و عملکرد شناختی – رفتاری را بهبود میبخشد.

درحقیقت نوروفیدبک تکنیکی است که در آن اشخاص یاد میگیرند به وسیله شرطی سازی کنشگر الگوی امواج مغزی خود را تغییر دهند. همچنین نوروفیدبک یک مدل درمانی برای تغییر یا اصلاح فرایندهای شناختی  احساسی و فیزیولوژیکی در بیماران است.

دلیل تمرکز ویژه روانشناسان بر این حیطه این است که مغز تنظیم کننده مرکزی هیجانات، نشانگان فیزیکی، افکار و رفتارهایی است که بسیاری از مشکلات روانشناختی را تبیین میکنند.

مشاوره و رواندرمانی اعتیاد

همزمان با اجرای جلسات نوروتراپی و با بهبود وضعیت خلقی و رفتاری فرد، میتوان از اجرای جلسات مشاوره با رویکردهای انگیزشی و شناختی-رفتاری بهره جست.

مشاوره اعتیاد علاوه بر تمرکز روی مسایل شخصیتی فرد به موضعات خانواده و روابط اجتماعی نیز میپردازد.

در این فرایند ابتدا خوشناسی بیشتر رخ داده و سپس خودسازی به ورطه عمل می آید. جلسات مشاوره میتواند تغییرات رفتاری و شخصیتی را سرعت بخشد و به سطوح علمی و آگاهی فرد اطلاعات ارزشمندی را بیافزاید.

ما برای شما بهترین نتایج را میخواهیم