فهرست استاد مغز

کلینیک خوب روانشناسی کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

کلینیک خوب روانشناسی کودک در مشهد

« یکی از مهم ترین اهداف والدین، سلامت روان فرزندانشان است. »

در مورد اوتیسم بیشتر بدانیم :

اوتیسم یک بیماری نیست بلکه یک اختلال رشد در عملکرد مغز است. افراد مبتلا سه نوع علامت را نشان می دهند: روابط اجتماعی ضعیف، مشکلاتی در ارتباط کلامی و غیرکلامی، و نیز علائق و فعالیتهای محدود.

این علائم در سه سال اول زندگی بروز می کند و به نظر می رسد که در سرتاسر زندگی ادامه پیدا می کند. اگرچه داروی خاصی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، ولیکن شروع زودتر آموزش، ضروری است چرا که ممکن است موجب بهبودی رشد اجتماعی و کاهش رفتارهای نامطلوب گردد. و احتمال دارد افراد اوتیسم بتوانند زندگی نرمالی داشته باشند.

علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.

این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی ، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشکل دارند.

این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد . در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می شود. در این افراد حرکات تکراری ( دست زدن ، پریدن ) پاسخ های غیر معمول به افراد ، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود و ممکن است در حواس پنجگانه ( بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی ) نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند. هسته مرکزی اختلال در اوتیسم ، اختلال در ارتباط است.

آسیب های اجتماعی دوره نوجوانی

نوجوانان و جوانان به طور روزانه با نگرانی های حاصل از مشکلات در محیط بیرونی و اجتماعی، رو به رو هستند و این نگرانی ها در سنین ۱۳تا۱۹ سالگی بسیار بیشترو تاثیر گذار تر خواهد بود.

مشکلاتی که آن ها دائما با آن ها مبارزه می کنند ناشی از تغیرات هورمونی، بلوغ، فشار های اجتماعی، فشار مدرسه و.. است. حتی بسیاری از نوجوان احساس بدی دارند و ممکن است دائما افکاری نامناسبی به ذهن آن ها برسد.

اثرات مشکلات اجتماعی بر نوجوانان :

  • افسردگی
  • اعتیاد
  • مصرف دخانیات و مصرف سیگار
  • حاملگی در نوجوانی
  • کاهش عزت نفس
  • عصبی شدن
  • بروز رفتارهای نامناسب و گستاخانه
  • و…

هر نوجوان یک مشکل

مشکلات نوجوان ممکن است در این دورن اصلا شبیه به هم نباشد و باتوجه به شرایط زندگی و محیطی که نوجوان در آن قرار دارد، مشکلات اجتماعی به صورتی متفاوت در وی بروز کند و حتی در برخی از آن ها باعث کسب تجربه بیشتر و موفقیت شده و در بخری دیگر عامل شکست و تاثیرات منفی روی آن ها شود.

تشخیص مشکل نوجوان 

ابتدا یک روانشناس خوب نوجوانان ، مشکلات را ریشه یابی می کند، نشانه های موثر از مشکلات اجتماعی را در نوجوان باید پیدا کند، بنابراین بررسی های لازم در اموری از جمله : الگوی خواب، عادات غذایی، فعالیت های روزانه نوجوان، وضعیت درسی در مدرسه، نشانه های افسردگی و رفتار وی با اطرافیان و .. بررسی می شود.

مراقبت و تشخیص در این مرحله می تواند بسیار مهم و کمک کننده به درمان باشد.

بیشتر بدانیم : بیش فعالی چیست؟


مشکلات جنسی نوجوانان

رفتارهای جنسی نوجوانان : مشکلات و نگرانی ها
تغییر از کودکی به بزرگسالی زمان بسیار خطرناکی برای نوجوانان در جامعه ماست. بچه ها از سالهای اول برنامه های تلویزیون و ماهواره و فیلم هایی را نگاه میکنند که تاکید بر این دارد که “جذبه جنسی” یک ویژگی شخصی است که افراد باید تا می توانند در ارتقاء آن بکوشند. نوجوانان در خطر هستند—چه از ایدز و چه از بیماری های دیگری که با رابطه جنسی منتقل می شود.

مضامین جنسی به طور مداوم درمعرض کودکان ونوجوانان قرار می گیرد و این بر فعالیت و باورهای جنسی آنها تاثیر می گذارد. واقعیت این است که کودکان و نوجوانان در معرض بمبارانی از  مضامین و پیام های جنسی قرار دارند

در سال ۲۰۰۳، ۸۳ درصد از اپیزودهای ۲۰ برنامه تلویزیونی برتر ویژه نوجوانان در ماهواره حاوی برخی مضامین جنسی بوده که در ۲۰ درصد آن رابطه جنسی دیده می شده است.

۴۲ درصد از آهنگ های پرفروش در سال ۱۹۹۹ مضامین جنسی در خود داشته که در ۱۹ درصد آنها رابطه جنسی به خوبی بیان شده است.

·به طور متوسط، موزیک ویدئوها در هر ساعت ۹۳ موقعیت جنسی را به نمایش می گذارند.
·در دخترانی که ۱۴ ساعت موزیک ویدئو رپ در هفته تماشا می کنند احتمال داشتن چندین شریک جنسی به طور همزمان بیشتر است و بیشتر به بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود مبتلا می شوند.

مهارت های زندگی نوجوانان

یکی از وظایف والدین راهنمایی، توانمند‌سازی و آموزش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی برای ساختن شخصیت و ایجاد تحول در زندگی فرزندان‌شان است. یادگیری مهارت‌های زندگی نه تنها آن‌ها را مستقل بار می‌آورد بلکه مهارت‌های عاطفی اجتماعی که نوجوانان به آن احتیاج دارند را هم در آن‌ها می‌سازد.

پنج مهارت و توانایی اصلی در زندگی وجود دارد که متخصصان به ایجاد، پرورش و رشد آن‌ها در زندگی فردی توصیه می‌کنند که شامل خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی (و ابزار ارتباط‌گیری موفق) و تصمیم‌گیری مسئولانه است.

توصیه آموزشی ما این است که چیزی را مسلم و بدیهی فرض نکنید و به سؤالاتی که بچه‌ها از شما می‌پرسند، حتی اگر خیلی بدیهی و پیش پا افتاده به نظر برسد، با حوصله پاسخ دهید.

چند مهارت فردی فرزندان :

  • شست‌وشو و مرتب کردن البسه
  • خرید خوار و بار 
  • مدیریت بودجه و پول
  • چگونگی سازماندهی 
  • تمیز کردن خانه و

بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست؟