فهرست استاد مغز

ساختمان تخصصی مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان در مشهد

یکی از مهم ترین اهداف والدین، سلامت روان فرزندانشان است.

با متخصصان مجرب و توانمند ما به این هدف برسید

از آن جا که دوران کودکی یکی از تاثیرگذارترین و حساس ترین مراحل زندگی است، توجه به بهداشت روان در این مرحله نیز بسیار حیاتی و با اهمیت است.

درشرایط فعلی درصد بالایی ازوالدین فاقد آموزش های سازمان یافته صلاحیت تخصصی برای برخورد با معضلات وناهنجاری رفتاری کودکان اعم ازپرخاشگری، بی قراری، تنبلی، کمرویی، دزدی و… هستند و این فراهم کننده مشکلات رفتاری در ایشان است.

گوشه ای از مباحث تربیتی را مرور کنیم:

مشکلات رفتاری کودکان در چه چیز ریشه دارد؟

کودکان، گل های باغ زندگی، ثمرات زندگی خانوادگی و آینده سازان جامعه و مملکت هستند. در روزگار ما، وجود آنها توجه بیشتری را از جانب والدین و اولیای امور آنها از جمله مدارس و … می طلبد.

اما در عین حال، انواع مشکلات و مسائلی را که خانواده ها با آن دست به گریبانند، بر تربیت و شخصیت آنها تأثیر می گذارد؛ از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی، افزایش جمعیت و تراکم، زندگی شهرنشینی و تجمل گرایی.

باید توجه داشت که بسیاری از اختلالات روانی که در بزرگسالی به چشم می خورد ریشه در مشکلات دوران کودکی و نوجوانی دارد؛ مشکلاتی در خانواده ها از جمله:

 

  • اختلاف بین والدین
  • طلاق
  • فقر
  • اعتیاد و …

همه بر شکل گیری شخصیت کودک تأثیر می گذارد و باید توجه داشت که رفتار کودک در واقع بازتاب و آینه ای از وجود پدر و مادر و فضای حاکم بر خانواده اوست.

تاثیرات  مشکلات رفتاری در آینده کودک

مشکلات رفتاری کودکان می تواند در هوش و پیشرفت تحصیلی آن ها اثرگذار باشد به نحوی که بر اساس تحقیقات انجام شده، کودکان مبتلا به اختلال رفتاری تقریبا یک سال عقب تر از سطح پیشرفت مورد انتظار قرار داشته اند.

همچین وجود اختلالات رفتاری در کودک می تواند باعث مشکلات سازش اجتماعی شود و به یکی از دسته های درونگرایانه و مضطرب یا برونگرایانه و پرخاشگر ورود کنند.

رشد زبان هم در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری ممکن است دچار تاخیر یا اشکال شود. حتی کودکان دارای مشکلات شدید رفتاری، ممکن است به هیچ عنوان حرف نزنند یا تنها پژواک گویی از خود نشان دهند.

مسائل ارتباطی کودکان

پرورش مهارت های ارتباطی کودکان و تقویت فن بیان از جمله مهم‌ترین توانایی‌هایی است که لازم است والدین به کودک خود آموزش دهند چراکه پرورش این مهارت تاثیر به سزایی در موفقیت و آینده فرزندان دارد.

در واقع آنچه که باعث می‌شود کودکان به گونه‌ای جذاب صحبت کنند و در نحوه دوست‌یابی و اجتماعی شدن موفق عمل کنند، پرورش مهارت های ارتباطی کودکان است.

متاسفانه کودکانی که فاقد مهارت های ارتباطی هستند، به تدریج گوشه گیر و منزوی می‌شوند و این موضوع می‌تواند آن‌ها را مستعد آسیب‌های روانی کند. در نتیجه لازم است به پرورش این مهارت و تقویت فن بیان کودکان بپردازید که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

بهره بردن از مشاوره کودک نیز بسیار موثر باشد.

اهمیت پرورش مهارت های ارتباطی کودکان

انسان موجودی اجتماعی است و همواره در تعامل با دیگران قرار دارد. برقراری ارتباط خوب با دیگران مستلزم تقویت مهارت های ارتباطی و فن بیان است. از آن جایی که کودکان تشنه یادگیری هستند و از انعطاف شخصیتی بالاتری برخوردار می‌باشند؛ بهترین زمان برای دست یافتن به این توانایی همان سنین خردسالی است.

مهارت ارتباطی و فن بیان بالا در فرآیند دوست یابی بسیار حائز اهمیت است. کودکان در معاشرت با همسالان خود قانون پذیری، نظم و روابط اجتماعی را می‌آموزند. والدین باید توجه داشته باشند که پرورش مهارت های ارتباطی و تقویت فن بیان یکی از مهارت های زندگی است که لازم است حتما کودکان آن را بیاموزند.

پرخاشگری در کودکان
به گفته کارشناسان هر اندازه میزان رفتار‌های پرخاشگرانه کودک در دوران خردسالی بیشتر باشد احتمال بروز رفتار‌های خشن و تند در آینده به ویژه در بزرگسالی افزایش می‌یابد. برخی از کودکان بیش از دیگران دچار رفتار‌های پرخاشگرانه دوران خردسالی هستند که باید به وسیله والدین و مربیان تحت نظر قرار بگیرند تا در آینده کمتر دچار رفتار‌های خشن، استعمال مواد دخانی، اعتیاد به مواد مخدر و جرم شوند.
روانشناسان اعتقاد دارند رفتار‌های تند و پرخاشگرانه در دوران خردسالی زمینه ساز بروز جرم و رفتار‌های بزهکارانه در بزرگسالی است.

 

به طور طبیعی کودکان تا حدود ۴ سالگی رفتار‌هایی تند دارند، اما به تدریج با افزایش سن ملایم و متعادل می‌شوند، در این بین آن دسته از کودکانی که رفتار‌های پرخاشگرانه شدید دارند بیشتر در معرض اختلالات رفتاری هستند.

پژوهش درباره رفتار پرخاشگرانه کودکان خردسال و اثرگذاری آن بر رفتار‌های دردوران بزرگسالی حاصل تحقیق دانشمندان دانشگاه مونترال کشور کاناداست.

الگو‌های مختلفی بین دختران و پسران زمینه‌ساز رفتار‌های خشن و تند دوران خردسالی و به دنبال آن در بزرگسالی است که می‌توان ابتلای والدین به بیماری‌های مختلف، طلاق، سطح تحصیلات پایین خانواده و اطرافیان، تعداد زیاد خواهر و برادر و نیز سطح درآمد پایین خانواده را نام برد.

استرس مادر در دوران بارداری و ابتلای او به برخی عفونت‌های ویروسی، رفتار‌های پرخاشگرانه و تند اطرافیان مادر با او دردوران بارداری همگی زمینه ساز ابتلای کودک به پرخاشگری است.

ما در تربیت مطلوب فرزندان عزیزتان شما را یاری میکنیم