فهرست استاد مغز

دفتر مشاور متخصص کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

دفتر مشاور متخصص کودک در مشهد

« ما به شما عزیزان یکی از بهترین روانشناسان کودک و نوجوان را معرفی میکنیم. »

خطاهای فرزندپروری

گاهی والدین به علت کم تجربگی و یا عدم اطلاع از روش های صحیح تربیتی ، دچار خطاها و اشتباهاتی در تربیت فرزندان می شوند و بعد که جایی نافرمانی یا رفتار اشتباه از کودکشان سر بزند، آن را بر گردن دوستان و دیگر اعضای خانواده و یا محیط های آموزشی نظیر مهد کودک می اندازند.

این بسیار حائذ اهمیت است که ما در تربیت فرزند خود حساسیت و نکته بینی داشته باشید ،

خطای کلام منفی

یعنی والدین کودک را با انجام یک اشتباه سرزنش کرده و نمی پذیرند !

مثلا فرزند شما علی رغم میل شما با صدای بلند بازی می کند و این بین صدمه ای به خودش یا خسارتی به اسباب بازی و یا وسایل منزل می زند.

شما بدون تعلل سر او داد می زنید و می گویید: “ پسر یا دختر بد !”

دقت کنید بچه ها کار بد انجام می دهند اما خودشان بد نیستند، مانند هر آدم دیگری که ممکن است اشتباهی از او سر بزند.

تربیت فرزند

رعایت نکات حساس در تربیت فرزند همواره نقش حیاتی در رشد و شکوفایی آن‌ها ایفا می‌کند. در واقع تربیت فرزند و نحوه رفتار با او در کودکی، اساس شکل گیری شخصیت فرزندتان در آینده است.

عوامل فرهنگی-اجتماعی، میزان تحصیلات و خصوصیات شخصیتی والدین، سطح رشدی کودک و توانایی‌های شناختی او و… از عوامل موثر در سبک تربیتی والدین است. قالب‌های رفتاری و اصول فکری فرزندتان براساس نحوه تربیت شما شکل می‌گیرند.

لازم است کودک به گونه‌ای پرورش یابد که در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل نماید پس با افزایش اطلاعات خود و آگاهی از نکات حساسی که در ادامه می خوانید می‌توانید به این امر مهم دست یابید و به بهداشت جسمی و روانی فرزندتان کمک کنید. همچنین با دریافت کمک‌های تخصصی یک مشاور در زمینه تربیت کودک می‌توانید فرزندتان را در مسیر موفقیت و رسیدن به آینده‌ای درخشان یاری دهید.

به کودک احترام بگذارید 

نوع رفتار شما با فرزندتان در دوران کودکی؛ نقش بسزایی در پرورش اعتماد به نفس او خواهد داشت. رفتارهایی نظیر سرزنشگری، تحقیر و تنبیه نامناسب نیاز به احترام را در کودک ناکام کرده و باعث لطمه دیدن اعتماد به نفس او می‌شوند. در نتیجه تلاش کنید از همان ابتدا در گفت‌وگو با کودک ادبیات محترمانه‌ای داشته باشید و هرگز این طور نپندارید که کودک توهین‌ها را جدی نمی‌گیرد.

رفتارهای ساده‌ای نظیر سلام کردن به فرزندتان در بدو ورود به خانه و صدا زدن او با صفات پسندیده می‌تواند تاثیر بسیار پررنگی در پرورش عزت نفس کودک بگذارد. همچنین هنگامی که کودک متوجه احترام والدین نسبت به خود می‌شود بیشتر به حرف‌های شما گوش می‌کند و او نیز در تلاش برای نوعی احترام متقابل است.

بیشتر بدانیم : بازی درمانی چیست؟


اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا Autism Spectrum Disorder (ASD) دسته‌ای از اختلالات تکاملی سیستم عصبی می‌باشد که از جمله تظاهرات اصلی آن‌ می‌توان به نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و نیز وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود اشاره نمود .

علاوه بر نقص در توانایی‌های اجتماعی و رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری، کودکان اوتیستیک دارای تأخیر در توانایی‌های حرکتی هستند. تأخیر در توانایی‌های حرکتی در کودکان اوتیستیک متنوع می‌باشد و شامل تأخیر در نشستن، خزیدن، راه رفتن و نیز قدم برداشتن غیرطبیعی، کنترل ضعیف وضعیتی و نیز ناتوانی در برنامه‌ریزی حرکتی می‌باشد .

اصلی‌ترین تظاهر نواقص اجتماعی در اوتیسم شامل ارتباط چشمی ضعیف، فقدان احساسات یا تقابل اجتماعی، نقص در استفاده از رفتارهای غیرزبانی و عدم ارتباطات متناسب با سن می‌باشد .

بیماری اوتیسم به‌عنوان یک طیف در نظر گرفته می‌شود، چراکه تظاهرات آن بسیار متنوع و ناهمگن است. برای مثال ناتوانایی‌های شناختی و کلامی در برخی از این بیماران بسیار شدید است، حال‌آنکه برخی دیگر دارای نبوغ ذهنی و استعداد بسیار بالایی هستند . به بیانی دیگر، کودکان اوتیستیک اصطلاحاً غیر‌کلامی هستند. در یک سر طیف بیماری اوتیسم، ضریب هوشی زیر ۴۰ و در سر دیگر آن افراد بسیار نابغه با توانایی‌های هوشی بالا هستند، گرچه دارای نقص در تعاملات اجتماعی و ارتباطی می‌باشند .

شیوع اوتیسم در پسران، ۱ در ۴۲ و در دختران ۱ در ۱۸۹ می‌باشد. به‌عبارتی‌دیگر، شیوع این بیماری در پسران ۴ برابر بیشتر از دختران است . میزان شیوع ASD در ایالات‌متحده‌ی آمریکا در سال ۱۹۹۰ معادل ۵-۴ در هر هزار نفر، در سال ۲۰۰۷ معادل ۱ در ۱۵۰ نفر، در سال ۲۰۰۹ معادل ۱ در ۹۱ نفر و در سال ۲۰۱۳ معادل ۱ در ۵۰ نفر گزارش شده است .

مهارت های زندگی

از نظر روانشناسان آموزش مهمترین مهارت های زندگی به کودکان پس از تامین نیازهای اولیه دارای بالاترین اولویت قرار دارد. فرزند خود را در اولین جلسه کلاس مدرسه یا دانشگاه تصور کنید. از او چه انتظاری دارید. او باید چه مهارت هایی را بکار بگیرد؟ مهارت هایی مانند تعامل با دیگران، مدیریت زمان، پول و دارایی یا اینکه تنها بتواند از پس شستن دست هایش برآید شما را قانع می کند؟
همانطور که قطعا شما هم با ما موافقید فرزند شما برای حضور در اجتماع باید مهارت هایی بیش از آنچه از یک کودک انتظار میرود را آموخته باشد.

آموزش مهارت خودآگاهی به کودکان

از دیدگاه روانشناسی، مهارت خودآگاهی یعنی شناخت کامل و دقیقی از خود داشتن و خود را درست توصیف کردن، چه شناخت از صفات و ویژگی­های ظاهری و جسمانی مانند قد، وزن، رنگ مو و … و چه شناخت از ویژگی­های درونی و توانایی و استعدادها، علایق و ویژگی های شخصیتی مانند صبوری یا عجول بودن، خونسرد یا عصبی بودن، حساس یا زودرنج بودن.

آموزش مهارت کنترل خشم به کودکان

در هنگام عصبانیت، معمولاً فرد نمی­ تواند تصمیم درست و مناسبی بگیرد و بیشتر تصمیمات در این لحظه، غیرمنطقی و نامناسب هستند. نفس­ های عمیق کشیدن (در صورت امکان در حالت درازکش یا نشسته) و تمرین آرامش‌طلبی، ترک محیط استرس ­زا، انجام کارهای آرامش‌بخش (مثل ورزش، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و …) از راه­کارهای کنترل خشم است.


بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست؟