فهرست استاد مغز

درمانگر خوب کودک و نوجوان در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

درمانگر خوب کودک و نوجوان در مشهد

اختلال وسواس فکری-عملی، اختلال اضطرابی است که شامل وسواس های فکری و عملی می باشد و موجب پریشانی و آسیب های بسیار شده و عملکردهای روزانه و حتی تحول رشدی کودکان را مختل میکند.

متخصصان در سال ۲۰۰۵ مطرح کردند که اختلال وسواس در بچه ها و بزرگسالان، اختلال شایعی است که در صورت عدم درمان، مزمن خواهد شد.

وسواس مجموعه ای از افکار، احساسات، اندیشه و عقاید مکرر ومزاحم است که بیمار آنها را از آن خود  میداند. این افکار به زور وارد ذهن بیمار می شوند و او سعی دارد آنها را از دهن خود خارج سازد.

این افکار یا تصاویر ذهنی به طور مکرر و مقاوم برای فرد اتفاق افتاده و ناراحتی و اضطراب بارزی و را به فرد منتقل میکند. معمولا شخص می کوشد آنها را نادیده گرفته، از ذهن خود بیرون کند و یا با عمل و فکر دیگری خنثی کند. البته آگاهی دارد که این پدیده های مزاحم حاصل ذهن خود او هستند.

در وسواس فکری، افکار تمایلات یا تصورات مکرر و پایدار که به صورت مزاحم و ناخواسته تجربه می شوند وسواس عقده یا هیجانی است عصبی  که به شکلی متوالی برخلاف میل بیمار از شکل ناخودآگاه به صورت خودآگاه درآمده و باعث ایجاد پالس‌های عصبی خاص می‌شود تا در او ناراحتی و اضطراب […]

درمان وسواس کودک و نوجوان بدون دارو

وسواس عقده یا هیجانی است عصبی که به شکلی متوالی برخلاف میل بیمار از شکل ناخودآگاه به صورت خودآگاه درآمده و باعث ایجاد پالس‌های عصبی خاص می‌شود تا در او ناراحتی و اضطراب برانگیزد و در نتیجه فرد برای رهایی از آن فشار عصبی، اقدام به انجام عملی خاص کند. مثل شستشوی مکرّر دست‌ها یا شمارش چندباره پول یا کلمات و حروف و غیره.

در جواب چنین حمله‌ای معمولاً شخص می‌کوشد از آن بگریزد و آن فکر خاص را از ذهن خود بیرون کند یا آن را با عمل و فکر دیگری جایگزین نماید و البتّه آگاهی دارد که این وسوسه‌ها مزاحم ذهن او هستند و برخلاف تزریق افکار، از خارج تحمیل نمی‌شوند.

دلایل ابتلا به اختلال وسواس در نوجوانان
هرچند دلایل ابتلا به اختلال وسواس جبری (OCD) کاملاً شناخته‌شده نیست، اما موارد زیر تأثیر زیادی در ابتلا به این بیماری دارد:
– تغییرات جسمی و بدنی
– محیط
– کمبود سروتونین
– سابقه خانوادگی
– زندگی پر از استرس

در وسواس عملی، رفتار یا فعالیت های ذهنی تکراری که فرد آن را بر طبق قوانینی به دقت اجرا می کند

 

بیش فعالی کودکان (ADHD) چیست?

بیش فعالی کودکان (ADHD) چه نشانه‌هایی دارد؟ اختلال نقص توجه یا بیش فعالی در کودکان با تحرک زیاد و توجه پایین خود را نشان می‌دهد.

انرژی زیاد و تحرک بالای کودکان بیش فعال سبب دردسرهایی برای کودک، والدین و کادر مدرسه می‌شود.

کودکان بیش فعال معمولا تمامی انرژی خود را صرف جنب و جوش می‌کنند، تا جایی که دیگر توان و زمانی برای کارهای دیگر مانند یادگیری، انجام تکالیف مدرسه و…. ندارند، از طرفی در برخی از این کودکان نقص توجه نیز دیده می‌شود؛ پس اگر به موقع درمان نشوند ممکن است به سمت ترک تحصیل و مسیرهای انحرافی کشیده شوند.

از همین رو لازم است بعد از تشخیص و شناسایی علائم بیش فعالی، برای درمان کودک بیش فعال خود اقدام کنید، تا از بروز پیامدها و عواقب بعد از آن در دوره‌های نوجوانی و جوانی پیشگیری شود.

ADHD در کودکان در سنین مختلف تشخیص داده می‌شود. این اختلال در نوزدان نیز ممکن است وجود داشته باشد، ولی به طور معمول علائم و نشانه‌های آن، قبل از هفت سالگی بروز پیدا می‌کند. از آنجایی که یکی از بارزترین نشانه‌های کودکان بیش فعال عدم تمرکز و بی توجهی آن‌هاست، معمولا در دوران مدرسه توسط معلم و یا والدین مشخص می‌شود. این اختلال توسط روانشناس کودک و همچنین با استفاده از مصاحبه بالینی تشخیص داده می‌شود.

بازی درمانی تخصصی ویژه کودکان ۳ تا ۱۰ سال

 

بازی از ضروریات زندگی کودکان است. کودکان از طریق بازی افکارشان را بازگو می کنند و به همان راحتی که بزرگسالان احساساتشان را با کلمات بیان می کنند، آنان نیز همین کار را به وسیله بازی انجام می دهند. کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا می کند و به وسیله آن می تواند اعتماد به نفس و روحیه استقلا ل طلبی را در خود پرورش دهد.

آنان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی بیان و به این ترتیب احساس امنیت و ارزشمند بودن می کنند.

کودک در بازی نیازهای حسی ــ حرکتی خود را برآورده می سازد و انرژی خود را تخلیه می کند که این کار باعث افزایش آرامش او می شود، در غیر این صورت اگر این انرژی امکان بروز پیدا نکند، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل می شود.

در واقع بازی به اندازه تغذیه صحیح و احساس صمیمیت و امنیت برای رشد کودک مهم و ضروری است و عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیت های کودک کمک می کند.

ویژگی های رفتاری کودکان در بازی هایشان کاملا مشخص می شود. به عنوان مثال کودکی که در جستجوی قدرت است، معمولا در بازی نقش رهبر، رئیس، فرمانده یا حتی نقش مدیر مدرسه را بازی می کند یا یک کودک پرخاشگر ممکن است در بازی، عروسک هایش را بزند یا اسباب بازی هایش را بشکند.

درمان پرخاشگری در کودکان و نوجوانان

اگر کودک برای بار اول است که به مهد کودک یا پیش دبستانی می‌رود، باید به دور ماندن از خانه عادت کند. اگر احساس ناراحتی کند یا احساس بی‌توجهی به او دست دهد، ممکن است با هل دادن اولین کودکی که او را آزار می‌دهد، تلافی کند. مواقع دیگر ممکن است کودک فقط گرسنه یا خسته باشد. او دقیقا نمی‌داند چگونه این حالت خود را کنترل کند. در نتیجه با گاز گرفتن، زدن و پرخاشگری اعتراض خود را ابراز می‌کند.

حتی یک کودک مدرسه‌ای نیز ممکن است نتواند بر رفتار خود کنترل داشته باشد. مشکل در یادگیری ممکن است گوش دادن، تمرکز کردن یا خواندن را برای او دشوار کند، در عملکرد درسی او اختلال ایجاد می‌کند و کودک ناامیدی بی‌پایانی را تجربه ‌کند. یا شاید یک ضربه روانی (مانند طلاق یا بیماری در خانواده) به او آسیبی بیشتر از حد توان وارد کرده باشد.

علت پرخاشگری در کودکان شما هرچه باشد، به مرور یاد می‌گیرد که به جای مشت و لگد، برای حل مشکل خود از کلمات استفاده کند. کلید حل مشکل او این است که به او کمک کنید تا بفهمد (هرچه زودتر بهتر) با حرف زدن به نتایج مفیدتری می‌رسد تا مثلا موی دوست خود را بکشد.

برای رفع و بهوبودی هر چه کاملتر مشکلات تربیتی فرزندتان با ما تماس بگیرید.