فهرست استاد مغز

بهترین درمانگر کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

چگونه مهارت زندگی را به کودکان آموزش دهیم

 

آموزش مهارت های زندگی به کودکان بعد از تامین نیازهای اولیه آن ها، مهمترین اولویت تربیتی است.

 

یکی از مهم ترین وظایفی که والدین در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند، تربیت فرزندان است. کودکانی که در محیط امن، صمیمی و تحت مراقبت خانواده بزرگ می شوند، به زودی وارد اجتماع شده و تشکیل خانواده خواهند داد.

کودکان همواره از والدینشان الگوبرداری کرده و تمامی رفتار و کارهای آن ها در ذهن کودک ثبت می شود که تاثیر بسیار زیاد و مستقیمی بر شخصیت آن ها می گذارد. به همین دلیل بهتر است والدین با مهارت های زندگی کودکان آشنا بوده تا بتوانند آن ها را به خوبی به کودکان خود آموزش دهند. اگرچه تربیت کودکان کاری بسیار تخصصی و حرفه‌ای است. پس بهتر است در مواقع حساس و یا هر زمان که نیاز به کمک داشتید، از مشاوره کودک راهنمایی بگیرید.

در آموزش مهارت های زندگی به کودکان مشاور متخصص به عنوان نقش مکمل در کنار پدر و مادر تعریف می گردد.

بعضی اوقات در مقابل ارتباط با دیگران و یا رفتارهای ناخوشایند و گاهاً تند و تیز افراد احساس استیصال کرده و شتاب‌زده و عجولانه برخورد می‌کند که تمامی این مشکلات به دلیل ناپختگی و عدم آموزش مناسب مهارت های زندگی به کودکان است.

باید بدانید که کودکان همیشه در کانون امن خانواده نیستند و می خواهند وارد اجتماع شوند در نتیجه با مشکلات ریز و درشت زندگی مواجه خواهند شد. پس بهتر است قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، مهارت‌های زندگی را به فرزندان خود آموزش دهید تا در آینده زندگی بهتری داشته و رفتار مناسب تری از خود نشان دهند.

مشاوران و متخصصان کودک و نوجوان ما، به شما مهارت های زندگی را برای یاددهی به فرزندانتان آموزش می دهند.

تقویت رابطه والد فرزند

پدر و مادر‌ها امروز به دلیل عدم آموزش صحیح و مشغله‌های فراوان به محض اینکه بچه‌ها با آن‌ها شروع به صحبت می‌کنند، چون نگران هستند که به نوعی از دستش بدهند شروع به گفتن حرف‌های تحریک آمیز می‌کنند، البته ناخواسته و نمی‌دانند که این حرف‌ها فاصله‌ها را با آن‌ها بیشتر می‌کند و بچه‌ها برای اینکه جایگاه خود را در خانه از دست ندهند و مورد سرزنش قرار نگیرند، ترجیح می‌دهند با همان دوست خود راحت باشد و دردودل کند. آری به همین راحتی فاصله‌ها و ارتباط والدین با فرزندانشان آهسته آهسته کم‌رنگ می‌شود!

سعی کنید شخصیت فرزند خود را بشناسید.

به دوستان فرزندتان احترام بگذارید، آن‌ها را جدی بگیرید و این موضوع را همیشه مدنظر قرار دهید. همچنین برای تفریح و اوقات فراغت نظرش را جویا شوید و وی را تا جایی که مسیرش منحرف نشده آزاد بگذارید. از موضع بالا با آن‌ها سخن نگویید. سعی کنید در کنار موضع یک پدر یا مادر در برخی اوقات با وی نرم‌تر و صمیمی‌تر برخورد کنید. اگر با موضوعی موافق نیستید او را به جای نهی‌کردن راهنمایی کنید.

علائم و نشانه های طیف اوتیسم

اتیسم(اوتیسم) اختلالی رشدی است و بر نحوه تعامل و ارتباط فرد با دیگران و همینطور بر نحوه یادگیری و رفتار او تاثیر می گذارد.اتیسم شرایطی مادام العمر است و والدین در طفولیت ممکن است نخستین علائم اتیسم را هرچندکوچک مشاهده نمایند. این اختلال قابل درمان نیست بلکه می توان فرد را مورد پشتیبانی قرار داد تا بتواند با این اختلال مادام العمر زندگی بهتر و باکیفیت تری داشته باشد.

اصطلاح طیف به این علت برای اتیسم به کار برده می شود که فرد می تواند طیفی گسترده از علائم را با شدت های مختلف تجربه کند.برای نمونه ممکن است فردی در طیف اتیسم بتواند عملکرد زبانی خوبی داشته باشد اما فردی با عملکرد پایین به هیچ عنوان صحبت نکند.پس مهم است که به این نکته توجه کنیم که فرد مبتلا به اتیسم ممکن است تمامی علائم را از خود نشان ندهد ان علائمی را هم که نشان می دهد از نظر شدت با دیگران متفاوت است.

علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که نشان می دهد فرد دارای اتیسم است و البته برخی افراد بزرگسال و کودک غیر اتیستیک هم ممکن است تعدادی رفتارها و علائم اتیسم را از خود نشان دهند. برای نمونه برخی کودکان که بعدها دارای اتیسم تشخیص داده نمی شوند هم ممکن است به دلایلی نوک پنجه راه بروند اما تا ۱۸ ماهگی این علامت در انها کاهش می یابد و یا ردیف کردن اسباب بازی ها یا اشیا که در برخی کودکان به دلیل مجموعه سازی رخ می دهد هم از این علائم است که می تواند در افراد غیر اتیستیک و دارای اتیسم مشترک باشد.

نوروفیدبک چیست؟

 

نوروفیدبک روشی است که هدف، آن کمک به افراد برای تغییر دادن عملکرد مغزشان بدون استفاده از روش های تهاجمی است. نوروفیدبک به نوعی شرطی شدن کنشگر فعالیت الکتریکی مغز اشاره دارد که در آن به فعالیت مطلوب مغز پاداش داده میشود و از فعالیت نامطلوب مغز بازداری میشود. باور بر این است که نوروفیدبک رشد را فرا میخواند و در سطوح سلولی مغز تغییراتی ایجاد میکند و به نوبه خود کارکرد مغز و عملکرد شناختی رفتاری را بهبود میبخشد.

درحقیقت نوروفیدبک تکنیکی است که در آن اشخاص یاد میگیرند به وسیله شرطی سازی کنشگر الگوی امواج مغزی خود را تغییر دهند. همچنین نوروفیدبک یک مدل درمانی برای تغییر یا اصلاح فرایندهای شناختی  احساسی و فیزیولوژیکی در بیماران است.

دلیل تمرکز ویژه روانشناسان بر این حیطه این است که مغز تنظیم کننده مرکزی هیجانات، نشانگان فیزیکی، افکار و رفتارهایی است که بسیاری از مشکلات روانشناختی را تبیین میکنند.

ما در کلینیک آرامش ماندگار به شما مشاوره و آموزش میدهیم تا نوجوانی دارای سلامت روان و آینده ای روشن داشته باشید .