فهرست استاد مغز

درمانگر کودک و نوجوان در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

درمانگر کودک و نوجوان در مشهد

 

ما بهترین مشاوران و روانشناسان بالینی کودک و نوجوان را به شما معرفی میکنیم

با هم کمی در مورد مسایل تربیتی مطالعه کنیم:

کودکان هم مانند بزرگسالان دارای مشکلات روحی می ‌شوند ، اما چون سن آن ها کم است نمی ‌توانند به درستی مشکلات و اختلالات خود را بروز دهند. درخصوص ریشه این اختلالات باید گفت که معمولا تمام این اختلالات در کودکان علت محیطی دارد.

روانپزشک کودک

نداشتن اطلاعات کافی در خصوص بیماری های روانی کودکان باعث شده تا هنگامی که کودک یا نوجوان به مشکلات روحی دچار می شود ، این مسائل را با بیماری جسمی و یا شیطنت کودکانه اشتباه گرفته شود.

برخی از این اختلالات روانی کودکان علائمی همانند بزرگسالان دارد ولی بعضی از آن ها دارای تفاوت هایی می باشد. به همین علت گاهی تشخیص اختلالات روانی دشوار می شود که در این مورد باید کودک را نزد بهترین روانپزشک کودک برده تا از بروز مشکلاتی بیشتر جلوگیری گردد.

اختلالات روانی کودکان

 

۱- اختلالات اضطرابی: کودکان این اختلالات را به صورت اختلال وسواس اجباری، اختلال استرس بعد از حادثه و ترس از اجتماع دارند. این اختلالات به صورت دائمی همراه با کودکان می باشد و از فعالیت های عادی روزانه آن ها جلوگیری می نماید.

۲- اختلال کمبود توجه و بیش فعالی کودکان: این اختلال شامل توجه و تمرکز بیش از حد بر روی موضوعی، فعالیت بدنی زیاد و رفتار پیش بینی نشده می باشد.

۳- اوتیسم: یکی از مشکلات جدی در رشد کودکان اوتیسم است ، که در اوایل کودکی (معمولا قبل از سن ۳ سالگی) نمایان می گردد. ولی علائم و شدت این بیماری در کودکان متفاوت می باشد. اوتیسم معمولا بر روی قابلیت ارتباط و تعامل با دیگران اثر مستقیم می گذارد.

۴- اختلالات در هنگام غذا خوردن: بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی جز مشکلاتی بسیار جدی می باشند. در این نوع از اختلال ، کودکان بسیار به غذا خوردن و وزن خود اهمیت خواهند داد ، به صورتی که مسائل دیگری برایشان مهم نمی باشد.

۵- اختلالات خلقی: عوامل این اختلال، افسردگی و اختلالات دو قطبی می باشند که باعث می شوند کودک دائما غمگین باشد و دچار خلق و خوی نا متعادل شود.

۶- اسکیزوفرنی: در این نوع از بیماری روانی معمولا باعث می شود که کودک با خیال خود زندگی کند ، نه با واقعیتی که در اطرافش وجود دارد، که به اصطلاح دچار جنون می شود.

علل ودرمان لکنت زبان در کودکان

یکی از مسائل و مشکلات خاص دوران کودکی اختلالات و ناروانیهای گفتاری است که از جمله شایعترین آنها میتوان از لکنت زبان نام برد. بر طبق چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری بیماریهای روانی، لکنت زبان نوعی آشفتگی و اختلال در روانی گفتار است که به صورت تکرار صداها، کشش صداها، قطع روانی کلام، تکرار کلمات، تکرار کلمات، مکث بین واژه ها، ناموزنی تکلم و جایگزین کردن واژهها به منظور جلوگیری از کشش صداها در بین کودکان و نوجوانان مشاهده می شود.

اغلب کودکانی که دچار لکنت زبان هستند، میدانند که چه میخواهند بگویند و شاید بارها نیز آن را تمرین و تکرار کردهاند، ولی به راحتی و در شرایطی خاص قادر به بیان آن نمیباشند.

آنان برای این که بتوانند فشار حاصله از وقفههای غیر ارادی کلامشان را کاهش دهند، دچار پریشانی و آشفتگی میشوند و سعی دارند با تلاش و کلنجار بسیار حرف خودشان را بزنند.همانطور که هیچ دو کودکی کاملاً شبیه به هم نمیباشند، لکنت نیز در همه کودکان به یک شکل نمیباشد.

در گروهی از کودکان لکنت همراه با اضطراب، فشارهای عصبی، تیکهای جسمانی، تغییر حالات چهره و حتی گریه کودک است و در گروهی دیگر، لکنت موجب ناتوانائیهای شدید ارتباطی در آن میشود. لکنت در بین کودکان خردسال، ناپایدار و گذراست و میتواند از یک روز به روز دیگر و از یک موقعیت تا موقعیت دیگر تغییر کند.

بی خوابی کودکان

بسیار دیده شده که والدین، هنگام خواباندن کودکانشان به مشکل برمی خورند و طبیعتاً خود نیز مجبورند پا به پای آن ها بیدار بمانند و در نتیجه هیچ کدام از طرفین خواب کافی نخواهند داشت. بنابراین کنترل ساعت خواب فرزندان نیز امری چالش برانگیز است.

مشکلات بی خوابی نوزادان تا یک سال نوزاد هر چند ساعت یک بار شروع به گریه کردن می کند.  پس از غذا خوردن، بچه مجددا به خواب فرو نمی رود. زمان شیردهی به بچه خودتان به خواب می روید. زمانی که باید بخوابد، نمی خوابد. شب ها نمی خوابد و ساعت ها بیدار می ماند.

در این فاز سنی باید با مشکلات خواب نوزادان کنار آمد و بی خوابی های او را تحمل کرد.

مشکلات بی خوابی کودکان یک تا شش سال در این رده سنی نیز مانند نوپاها همچنان مشکلاتی چون سخت به خواب رفتن در شب یا بیدار شدن در هنگام خواب شبانه به علت ترس یا کابوس وجود دارد.

علاوه بر این خوابگردی (راه رفتن در خواب) یا صحبت کردن در حین خواب نیز در این سنین رخ می دهد. به گفته متخصصان در بازه زمانی یک تا شش سالگی حفظ و تکرار ساعت خواب مشخص و روالی مداوم در کودکان این مشکل را حل می کند.

مشکلات بی خوابی کودکان هفت تا دوازده سال با بزرگتر شدن بچه ها آن ها راحت تر به خواب می روند. با این حال ممکن است هنوز مشکلاتی با خواب کودکان وجود داشته باشد.

کودکان ۷ تا ۱۲ ساله به ۹ تا ۱۱ ساعت خواب در روز نیاز دارند. همزمان زمان گذاشتن برای مدرسه و تکالیف آن، ورزش و فعالیت های اجتماعی، علاقه به تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیوتر و اینترنت و استفاده از محصولات کافئین دار منجر به سخت به خواب رفتن آن ها، کابوس های شبانه و یا از خواب پریدن می شود.

ما بهترین خدمات مشاوره و روانشناسی را به شما ارایه میدهیم.