فهرست استاد مغز

درمانگر کودک و نوجوان با تجربه در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

درمانگر کودک و نوجوان با تجربه در مشهد

اگر بدنبال یکی از بهترین مشاوران و روانشناسان کودک و نوجوان هستید با ما تماس بگیرید

در سنین نوجوانی یا کودکی، ممکن است فرد،شروع به لمس کردن ، کشیدن و… برخی از اندام های بدن شود.از جمله در این سنین، کودکان اندام تناسلی خود را کشف کرده  و سوال و راهنمایی های زیادی را می طلبند.

به اندازه ای باید از  کودک و رفتار فرزندمان شناخت داشته باشیم که،رفتار عادی و غیر ممولی را در رابطه با امور جنسی وی متوجه شویم.

یک سری رفتار و سوالات جنسی مشترک در کودکان ،نوجوانان و جوانان وجود دارد که در زمان مشخص در فرد ایجاد شده  و این درخواست ها طبیعی هستند و باید به آن ها پاسخ مشخص و مناسب  داد.

اگر کودکی لمس کردن، نگاه کردن به ناحیه تناسلی، تمایل به دیدن همسالان  به صورت برهنه و یا به این نوع کارها کنجکاو شده است و تمایل دارد، باید توجه کودک رابه رفتار مناسب تر هدایت نمود. برای مثال به او بگوییم این نوع کارها خصوصی است و نباید به بخش خصوصی دست بزنید.

اگر مشکلات جنسی در کودکان و نوجوانان به وجود بیاید، ایمنی فرزندمان و دیگران به خطر خواهد افتاد و ممکن است فرزندتان مورد سواستفاده جنسی قرار بگیرد.

پاسخ های رایج والدین در مقابل درخواست و سوالات جنسی فرزندانشان

  • معمولا والدین قادر به پاسخگویی نیستند.
  • والدین دچار نگرانی شده و فرزند این نگرانی و اضطراب را در چهره والدین درک می کند.
  • والدین رفتار خشونت آمیز و یا تندی نشان می دهند
  • راهنمایی های نادرست و نابه جا می کنند. برخی از والدین نیز بیش از اندازه پاسخ جنسی به کودک و نوجوان می دهند که در شرایط مورد نظر لازم نبوده است.

 

وحشت شبانه کودک چیست؟

حدود ۶ درصد از کودکان دچار وحشت شبانه می‌شوند که در واقع نوعی اختلال خواب همراه با ترس و وحشت و گریه در خواب است. این اختلال در ۳ سالگی شایع است اما تا ۱۳ سالگی هم می‌تواند ادامه یابد.

کودکانی که دچار وحشت شبانه می‌شوند در طول روز خسته و ناراحتند و این موضوع زمینه ساز مشکلات رفتاری دیگر می‌شود. پس لازم است علایم وحشت شبانه را شناسایی کنید و بتوانید با برنامه ریزی درست و دقیق به فرزندتان کمک کنید. وقتی می‌خوابیم مغز ما از دو فاز مختلف رد می‌شود. وحشت شبانه معمولا هنگام رسیدن کودک به مرحله آخر خواب و قبل از ورود به چرخه REM یا فاز حرکت سریع چشم‌ها رخ می‌دهد.

تفاوت کابوس با اختلال وحشت شبانه در کودکان چیست؟

از

نظر علایم ظاهری، کابوس و وحشت شبانه بسیار به هم شبیه هستند. هر دو باعث ترس کودک می‌شوند با این تفاوت که در کابوس کودک به طور عادی و به راحتی توسط شما بیدار می‌شود اما در وحشت شبانه کودک حتی گاه برای یک ساعت در دام وحشت گیر می‌کند و این موضوع هم برای کودک و هم والدین نگران کننده و ترسناک است.

وحشت‌های شبانه با علایم گوناگونی همراهند که از متداول ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گریه‌های بلند و شدید: که گاه ممکن است با پریشانی، ناله یا فریاد زدن و گاز گرفتن همراه شود.

حرکات شدید دست و پا: در وحشت شبانه مغز سعی می‌کند استرس را خالی کند و از وحشت دور شود. حرکات ناگهانی مسایل طبیعی هستند و گاه علی رغم اینکه کودک در خواب عمیق است ممکن است بنشیند یا به دور خود بچرخد.

دلیل وحشت شبانه کودکان چیست؟

دلایل گوناگونی در بروز وحشت شبانه کودک دخیل است. طبق تعریف، ترس‌های شبانه در اثر تحریک بیش از حد سیستم عصبی هنگام خواب ایجاد می‌شود. این موضوع می‌‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد: عوامل ارثی و استرس کودک از جمله این مسایل است. ۸۰ درصد کودکانی که از وحشت شبانه رنج می‌برند، سابقه خانوادگی اختلال خواب دارند طبق آمار کاهش مسایل استرس زای روزانه و زیر نظر گرفتن رژیم غذایی و محیط زندگی آنها می‌‌تواند به درک این موضوع که چه چیزی باعث وحشت شبانه در آنها می‌‌شود، کمک کند. از دیگر مواردی که می‌تواند علت وحشت شبانه کودکان باشد می‌توان به مسایل زیر اشاره داشت:

• مصرف داروی جدید.

• استرس مکرر: شروع مدرسه، تجربه قلدری، افزایش تنش در خانه یا سایر اشکال استرس در نتیجه تغییرات

• تغییر موقعیت مکانی: اقامت در مکانی دیگر مانند متل یا خانه یک دوست.

اختلال سلوک

اختلال سلوک مجموعه‌ای پایدار از رفتارهایی در کودک یا نوجوان است که به مرور زمان شکل می‌گیرد و تحول می‌یابد و معمولاً مشخصه اختلال سلوک یکی از اختلالات روانی است که در کودکی یا نوجوانی تشخیص داده می شود .

این اختلال وجود یک الگوی تکراری و مداوم از رفتاری است که در آن حقوق اساسی دیگران یا مقررات زیر پا گذاشته می شود . مشکلات اختلال سلوک به وسیله رفتارهای ضداجتماعی توصیف شده اند مانند دزدی ، دروغ گویی ، جنگیدن و انفجارهای خشم که این رفتارها می تواند مشکلات قابل توجهی برای کودکان و خانواده های آنان ایجاد کند و هزینه قابل توجهی را نیز به جامعه تحمیل کند.

علائم اختلال یک شبه ظاهر نمی‌شوند بلکه بسیاری از علائم آن در طول زمان شکل گرفته‌اند و به الگوی مستمر نقض حقوق دیگران می‌انجامند. سن متوسط شروع اختلال سلوک در پسرها پایین‌تر از دختران است. پسرها اکثراً در فاصله سنی ۱۰ تا ۱۲ سالگی می‌توانند دچار این اختلال شوند در حالیکه دخترها قبل از اینکه دارای این ملاک‌ها شوند به سن ۱۴ تا ۱۶ سالگی رسیده‌اند.

افراد پرخاشگر دچار اختلال سلوک به ویژه در موقعیت‌های مبهم به‌طور مکرر مقاصد دیگران را خصمانه تر و تهدید کننده تر از آنچه که هست، برداشت می‌کنند در نتیجه با پرخاشگری پاسخ می‌دهند و پرخاشگری خود را موجه و منطقی می‌دانند.

رفتار پرخاشگرانه ضداجتماعی ممکن است به صورت قلدری، پرخاشگری جسمی و رفتار بی رحمانه نسبت به همسالان تظاهر کند. چنین کودکانی ممکن است متخاصم، بددهن، گستاخ و نافرمان بوده و نسبت به بزرگترها منفی کاری نشان دهند.

 

با ما تماس بگیرید تا تجربه یک مشاوره موفق را داشته باشید