فهرست استاد مغز

مرکز نوروفیدبک درمانی نارساخوانی در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

مرکز نوروفیدبک درمانی اختلال یادگیری در مشهد

ما یکی از بهترین مراکز نوروفیدبک را به شما معرفی میکنیم

اختلال نارساخوانی را بیشتر بشناسیم

نارساخوانی تحولی به عنوان یک آسیب اختصاصی در توانایی خواندن، علی رقم هوش طبیعی و فرصت های آموزشی کافی در نظر گرفته می شود و یکی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی است.

با پیشرفت اخیر مطالعات علوم اعصاب و با توجه به اینکه این اختلال یک اختلال عصبی رشدی محسوب می شود برای بهبود افراد مبتلا به این اختلال، درمان های مبتنی بر نوروفیدبک مطرح شده است.

ناتوانی های یادگیری از اختلال های شایع دوران کودکی است که به مشکلات کودک یا نوجوان در کسب مهارت های مورد انتظار خواندن، نوشتن، تکلم، کاربرد شنوایی، استدلال و ریاضیات در مقایسه با سایر کودکان همسن و صاحب توانایی هوشی مشابه اطلاق میشود.

نارساخوانی منشاء عصب-روانشناختی دارد

نارساخوانی به عنوان اختلال یادگیری ویزه که منشا عصب روانشناختی دارد، تعریف شده است.

اختلالات ویژه یادگیری اختلال پردازشگری با منشاء عصب شناختی است که از نقص ارتباطی در قشر مغز منتج می شود. این اختلال وابسته به اینکه چه بخشی از قشر مغز تحت تاثیر قرار گرفته است به نقص در یک یا چند فرایند اساسی روانشناختی مانند فهمیدن یا به کاربردن زبان، اعم از گفتاری یا نوشتاری بروز می یابد.

شایع ترین نوع اختلالات یادگیری اختلال خواندن است. اختلال خواندن توسط متخصصان به این صورت تعریف شده است:

اختلالی که در آن پیشرفت در زمینه خواندن برپایه آزمون و سنجش های میزان شده با در نظر گرفتن سن، به طور چشمگیری پایین تر از سطح مورد انتظار است.

اختلال در خواندن با نقص در توانایی شناخت واژه ها، خواندن کند و نادرست و فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حسی قابل ملاحظه مشخص است.

در جوامع کنونی درصد بالایی از کودکان دچار اختلال نارساخوانی هستند و شانس کمی برای موفقیت تحصیلی در صورت درمان نشدن دارند.

فعالیت نورونی و امواج مغزی نارساخوان ها متفاوت است

فعالیت نورونی و فعالیت امواج مغزی کودکان نارساخوان با افراد عادی متفاوت است. پژوهشگران مطرح میکنند که نقص در پردازش لوب گیجگاهی علت وجود اختلال واج شناسی دیده شده در کودکان نارساخوان است و عملکردهای ارزیابی انجام شده در سطح این لوب ضعیف تر از حد معمول است.

اکثر نابهنجاری های دیده شده در مغز نارساخوان ها در نواحی ای متمرکز شده که مرتبط با پردازش واج شناختی هستند، این نواحی در نیمکره چپ قرار دارند.

در کودکان نارساخوان فعالیت کمتری در قشر پیشانی فوقانی مشاهده شده است که با نقایص آگاهی واج شناختی در این کودکان در ارتباط است.

متخصصان و محققان این امر گزارش کردند که کودکان نارساخوان فعالیت امواج آهسته (دلتا و تتا) بالاتری در مناطق گیجگاهی و پیشانی مغز دارند.

نوروفیدبک بهترین راهبرد درمانی اختلال نارساخوانی

اکثر راهبردهای اصلاحی از گذشته برای کودکان مبتلا به اختلال خواند بر دستورات مستقیم در مورد اجزا مختلف خواندن متمرکز هستند. بسیاری از برنامه های درمانی با آموزش ارتباط دادن درست حروف و صداها شروع مشدند.

علی رغم وسعت برنامه های آموزشی و اجتماعی برای اختلال خواندن و یادگیری، مطالعات گذشته به نتایج با اهمیتی رسیده اند.

با پیشرفت اخیر علوم اعصاب درمان های مبتنی بر نوروفیدبک مطرح شده است. نوروفیدبک به منظور ایجاد تغییر در کارکرد مغز از طریق تغییر دادن الگوی امواج مغزی بکار گرفته می شود. در واقع این روش شرطی سازی عامل بر روی امواج مغز صورت میگیرد، در نهایت بر سیستم خودتنظیمی مغز اثر میگذارد و منجر به تغییرات پایدار در کارکرد مغز می شود.

اولین کاربرد موفق نوروفیدبک برای درمان اختلال خواندن توسط محققانی به نام تانسی و برونر گزارش شده است.

نوروفیدبک چیست و چگونه اجرا میشود؟

نوروفیدبک، برای مغز انسان مانند یک آینه عمل می کند. ما هر روز با نگاه کردن به آینه متوجه نقائص و اشکالات موجود در ظاهر خودمان می شویم.

در واقع آینه ما را نسبت به وضعیت ظاهری مان و عیب و نقص های احتمالی موجود در آن آگاه می کند. این آگاهی و شناخت به ما کمک می کند تا در جهت رفع نقص های موجود در وضعیت ظاهری خود اقدام کنیم. نوروفیدبک دقیقا برای امواج مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز ما به عنوان یک آینه ی پیشرفته عمل می کند.

نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می کند تا از آن چه در مغز ما در حال رخ دادن است آگاه شویم.

نوروفیدبک ابزاری برای اصلاح و تقویت عملکرد مغز

نوروفیدبک، واکنش های فیزیولوژیک  نهفته در مغز انسان و امواج مغزی که هر لحظه بر وضعیت رفتاری و عملکردی ما اثر گذارند را ثبت می کند و بعد آن چه که در همان لحظه در مغز انسان در حال اتفاق افتادن است را کاملا دقیق، روشن و واضح روی صفحه ی نمایشگر به تصویر می کشد.

نوروفیدبک به انسان کمک می کند تا از وضعیت امواج مغزی خود، از نحوه ی عملکرد واکنش های زیست شناختی غیرارادی مغز خود در لحظه، آگاهی و شناخت دقیق و فوری کسب کند.

این افزایش آگاهی و شناخت به فرد کمک می کند تا بتواند در جهت رفع اشکالات و ناهنجاری های موجود در امواج مغزی خود اقدام کند. افزایش آگاهی نسبت به وضعیت امواج مغزی باعث می شود فرد بتواند کنترل بیشتری بر این امواج  داشته باشد.

نورووفیدبک روشی است برای اینکه یاد بگیریم چگونه امواج مغزی و فعالیت هایی که در مغز ما به طور طبیعی و خودکار انجام می شود را کنترل کنیم. در حقیقت با نوروفیدبک می آموزیم به طور ارادی امواج مغزی خود را با استفاده از بازخوردی که از دستگاه  دریافت می کنیم تغییر بدهیم.

ما بهترین خدمات را به شما ارایه میدهیم