فهرست استاد مغز

کلینیک نوروفیدبک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

کلینیک نوروفیدبک در مشهد

اگر بدنبال کلینیک خوب نوروفیدبک هستید با ما تماس بگیرید

نوروفیدبک را می‌توان نوعی بازخورد (گزارش دادن اطلاعات درون مغزی) تعریف کرد که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد، نوعی خود تنظیمی را به فرد آموزش می‌دهد. این بازخورد یا فیدبک از طریق صدا یا تصویر به فرد منتقل می‌شود و از این طریق فرد متوجه تغییرات در فعالیت‌های مغزی خود خواهد شد. در این حالت کنترل بازی‌های کامپیوتری تنها با استفاده از امواج مغز شخص صورت می‌گیرد.

در روش درمانی نوروفیدبک، حسگرهایی که الکترود نامیده می‌شوند بر روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرند و از این طریق فعالیت‌های مغز را ثبت خواهند کرد، زمانی که مغز اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های خود داشته باشد توانایی زیادی برای تغییر کردن پیدا می‌کند و با بالا و پایین رفتن امواج مغز سعی می‌کند، سطح فعالیت‌های خود را تغییر دهد تا به فرم دلخواه خود برسد.

هدف از نوروفیدبک آموزش تغییر مطلوب نوار مغز است که برای رسیدن به عملکرد شناختی مناسب و ایجاد آرامش و برای درمان بیش فعالی و نقص توجه، مشکلات حافظه، اختلالات اضطرابی و انواع افسردگی ها، اختلالات خواب ، درد و الکلیسم و انواع اعتیاد استفاده می شود.

کلینیک نوروفیدبک جهت درمان بیش فعالی

واحد تخصصی نوروتراپی در مشهد

بیش فعالی که به اختصار ADHD خوانده می شود نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا ۱۰ درصد کودکان را مبتلا می کند. پسران بیش از دختران به این اختلال دچار میشوند که البته دلیل اصلی آن هنوز مشخص نیست.

ویژگی های اولیه بیش فعالی از سال های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع می شود.

برنامه های نوروفیدبک بسیار متفاوتی، برای آموزش به افراد دارای اختلال کم توجهی – بیش فعالی در دسترس است. برنامه های یک مجرایی (یک قطبی) توسط لوبار و برنامه های بین نیمکرهای(۲ قطبی) توسط آسمر ارایه شده اند و به طور گسترده ای در پژوهشهای بالینی به کار میروند. هدف برنامه های یک مجرایی افزایش فرکانس الکتروانسفالوگرام در مناطق کم برانگیخته و کاهش این فرکانسها در مناطق بیش برانگیخته است.

در بیش فعالی تقویت بتا و کاهش تتا لازم است. سیگنال های مغزی به صورت بصری یا شنوایی (ویدیو، انیمیشن یا صوت) به فرد داده می شود و تغییرات امواج در جهت مطلوب را با پاداش صوتی یا بصری به فرد پسخوراند می کند.

سیگنال های بینایی به صورت گراف یا عدد یا امواج یا تغییر رنگ و الگو ها و یا انیمیشن می باشد.استفاده از نوروفیدبک برای اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مطالعات متعددی تائید شده است و مورد تائید اداره غذا و داروی آمریکا(FDA) نیز می باشد.

کلینیک نوروفیدبک جهت درمان مشکلات شناختی

(حافظه، توجه، تمرکز و یادگیری)

نوروفیدبک روشی ایمن و بدون درد است که با استفاده از آن میتوان کارکرد و خودکنترلی مغز را به طرق مختلف بهبود بخشید. نوروفیدبک رشد و تغییر در سطح سلولی مغز را ارتقاء می بخشد و قابلیت بازآموزی فعالیت امواج مغزی برای افزایش عملکرد مطلوب در دانش آموزان مختلف را دارد.

این روش منجر به افزایش توجه، تمرکز، بهبود عملکردهای ذهنی، کنترل احساسی به دنبال صدمات و آسیب های مغزی و افزایش تعادل در حرکت و اجراهای مختلف میشود. به طور کلی آموزش نوروفیدبک بر دیدگاه مفهوم انعطاف پذیری و اختصاصی شدن امواج مغزی استوار است. این روش تا کنون در درمان بسیاری از اختلالات بالینی و نیز ارتقا عملکرد مغزی موفق بوده است.

از نوروفیدبک به عنوان «ورزش مغز» یاد میشود.

کلینیک نوروفیدبک جهت درمان اختلالات یادگیری

 

واحد تخصصی نوروتراپی کودک و نوجوان

هر فردی یک الگوی خاصی از فعالیت مغزی دارد و یک فرکانس خاص است که با علایم و اختلالات خاص همراه است. شایع ترین ناهنجاری نوار مغزی در کودکان دچار اختلال یادگیری زمانی مشاهده می شود که فعالیت تتا در مقایسه کودکان همسن بیشتر است و حداقل مقدار فعالیت آلفا در حالت استراحت برای عملکرد درست وظایف ذهنی کودکان عادی و یزرگسالان لازم است.

این حقایق نشان میدهد که برای کودکان اختلال یادگیری کاهش نسبت موج تتا به موج آلفا ممکن است باعث گرایش به سمت تولید نوار مغزی عادی شود و در نتیجه باعث بهبود در مهارت های خواندن، نوشتن، ریاضیات، نقاشی و نیز افزایش نمره IQ  شود.

کودکان دچار اختلال یادگیری اغلب به دلیل شکست در مهارت های یادگیری دچار افسردگی، عزت نفس پایین و عدم موفقیت تحصیلی می شوند. با در نظر گرفتن ابعاد چندگانه این اختلال و نیز شیوع بالای آن در عصر حاضر، بسیار مهم است مداخلات درمانی و شیوه های نوین برای کمک به این کودکان گرفته شود.

نوروفیدبک در حال حاضر بهترین و مطمئن ترین روش درمان اختلالات یادگیری است چرا که موجب تقویت و اصلاح عملکردهای ناهنجار فعالیت های سلولی مغز میگردد و در واقع نوعی ورزش برای مغز است.

بیشتر بدانیم: نوروفیدبک چیست؟

کلینیک نوروفیدبک جهت درمان اضطراب

اختلالات اضطرابی نوعی از اختلالات روانشناختی است که از سایر مشکلات با دو ویژگی اصلی متمایز می شود: ترس و اضطراب. ترس احساسی است که در پاسخ به یک تهدید قریب الوقوع (واقعی یا تصور) تجربه می شود. از طرف دیگر اضطراب یک وضعیت احساسی است که در انتظار یک تهدید احتمالی در آینده تجربه می شود.

نوروفیدبک از طریق تقویت امواج موثر در حالتهای آرامش و ریلکسشن (امواج آلفا)  و سرکوب امواجی که در بالابردن اضطراب و تنش فیزیکی نقش دارند می تواند موجب بهبودی فرد و کاهش علایم اضطرابی گردد.

بسیاری از متخصصان، بکارگیری نوروفیدبک به منظور درمان اضطراب را از عمده‌ترین موارد و زمینه‌های استفاده از نوروفیدبک می‌دانند. اکثر آن‌ها معتقدند اضطراب یکی از اولین مواردی بود که به نوروفیدبک پاسخ داد. نتایج پژوهشی نشان می‌دهد که در حدود ۹۰-۸۰% از بیماران اضطرابی با این روش بهبود یافته‌اند.

در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره آرامش ماندگار، در خلال جلسات نوروتراپی از رواندرمانی و هیپنوتراپی بطور همزمان جهت درمان این اختلال بهره گرفته شده که رضایت حداکثری مراجعین محترم را در پی داشته است.

انواع امواج مغزی و کارکرد آنها

نورون یا همان یاخته‌ی عصبی به همراه سلول‌های پشتیبانشان اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی سیستم عصبی انسان هستند. این سلول‌ها با یکدیگر در ارتباط بوده و اطلاعات را با سرعتی باورنکردنی در بدن انتقال می‌دهند.

شکل و ساختار، سرعت انتقال پیام، عملکرد و… سبب شده تا این سلول‌های کوچک، پیشرفته‌ترین ماشین بیولوژیک جهان یعنی مغز را بسازند و خودشان در رده‌ی متمایزترین (تمایز یافته‌ترین) سلول‌ها قرار بگیرند.

برای اینکه بدانید نوروفیدبک چگونه عمل می کند ابتدا باید امواج مغز خود را بشناسید، زیرا تلاش برای بهبود حافظه بدون اینکه مغز خود را بشناسیم مثل تلاش برای ارتقاء یک کامپیوتر است بدون اینکه بدانیم چطور کار می کند؟!!

امواج مغز را می توان به امواج رادیویی تشبیه کرد ، این امواج  از نورون ها یا سلول های عصبی در فرکانس های مختلف فعال می شوند و تا وقتی بعضی از امواج فعال هستند، فعالیت امواج دیگر محدود است.امواج مغزی

آدرس روانشناس بالینی کودک و نوجوان در مشهد

روانشناسی کودک و نوجوان شاخه ای از علم روانشناسی است که به پژوهش ، پیشگیری ، سنجش ، تشخیص و درمان علائم و نشانه های روانشناختی کودک و نوجوان می پردازد . همانطور از که تعریف این شاخه مشخص است وظیفه ی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان صرفا درمان نبوده و در پیشگیری نیز نقش به سزایی دارد .

اگر کودکان بیش فعال/نقص توجه مورد درمان قرار نگیرند خطرات زیادی آنها را تهدید میکند. این کودکان با توجه به ضعف های رفتاری، هیجانی و شناختی خود قادر به سازگاری مناسب با همسالان مخیط های اجتماعی همچون مدرسه، مهد یا پیش دبستانی و… نیستند.

اغلب بخاطر رفتارهایشان و مشکلاتی که بوجود می اورند مورد شماتت، سرزنش، طرد و خشونت واقع میگزدند. احتمال شکست تحصیلی آنان بسیار زیاد است و اغلب در نوجوانی بدنبال تجربه رفتارهای پر ریسک و پر خطر هستند.

آینده کودکان بیش فعال را با سهل انگاری در درمان به خطر نیاندازیم.

با ما برای تجربه یکی از بهترین و کاملترین خدمات درمانی، تماس بگیرید.