علائم و عوارض بیماری های جسمی به نحوی است که بسیاری از ما را وادار می کند ظرف کوتاه ترین زمان به پزشک مراجعه کنیم. اما متاسفانه، بیماری ها و مشکلات روحی و روانی به قدری موذی هستند که ممکن است متوجه آنها نشده، سالها نادیده‌شان گرفته و یا به آن اهمیت ندهیم.

چرا همه ما به مشاوره روانشناسی نیاز داریم؟

مشاوره روانشناسی با هدف راهنمایی فرد در حل مشکلات تحصیلی، فردی، خانوادگی، ازدواج و شغلی انجام می شود و به ما در شناخت الگوهای فکری و رفتاری خود و تسلط بهتر بر راهکارهای حل مسائل زندگی‌مان و بهبود جنبه های مختلف زندگی کمک می کند. هدف نهایی از مشاوره، آگاه سازی فرد از مشکلات ذهنی، روحی و رفتاری خود و ریشه های آن و سپس توانمندسازی فرد در حل مشکلاتش به صورت علمی، منطقی و ماندگار است.

رسیدن به این مرحله مستلزم کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس حرفه ای و باتجربه است. لذا می توان برخی از مزایای دریافت مشاوره روانشناسی در ابعاد مختلف زندگی را به شرح زیر دانست:

  • شناخت منافع و مصالح شخصی در امور مختلف
  • رشد قوه تفکر، قدرت حل مسئله و تغییر الگوهای فکری
  • پی بردن به نواقص شخصیتی و برطرف کردن آنها
  • رفع اختلافات بین فردی
  • کاهش میزان خطا در تصمیم گیری
  • عدم افشای اطلاعات شخصی به دلیل کمک گرفتن از یک فرد حرفه ای و بی طرف

فرزندپروری

از گذشته افراد به این نیاز مهم توجهی نکرده بودند ، تا اوایل قرن بیستم که این نیاز مهم به طرز قابل توجهی آشکار گردید ، همچون مکتب روانکاوی که به اهمیت دوران کودکی و ارتباط کودک با محیط خود پی برد، به این صورت که پایه های شخصیت ، رشد شناختی ، اجتماعی ، عاطفی ، هیجانی در این دوران شکل و قالب اصلی خود را خواهد گرفت و تاثیرات بعدی محیط به این تنه اصلی شاخ و برگ خواهد داد .

متاسفانه اولین معلمان کودک ، در واقع همان والدین بدون مهم شمردن این دوران تصمیم به والد شدن می گیرند و با کوهی از آرزو و رویاهای بسیار زیبا و با وجود تلاش بسیار در این امر مهم شکست خورده و موفقیتی نخواهند داشت و قصر آرزوهای خود را ، ویرانه ای بیش نمی بینند ، از فرزندان خود به شرح زیر یاد میکنند :
پرخاشگر، بهانه جو، گستاخ ، بی اعتنا ، لجباز، بی نظم و انضباط ، بی مسئولیت و…

دلیل ویران دیدن قصر رویاهای والدین تنها یک دلیل می تواند داشته باشد آنهم نداشتن اطلاعات لازم و کافی از دنیای کودک ، در واقع می توان گفت ( آموزشهای لازم جهت داشتن فرزندی خوب ، سالم و موفق ندیده اند )

 فرزند پروری :
می توان در یک جمله فرزند پروری را اینگونه تعریف کرد :
فرآیند پرورش فرزند با آگاهی به تمامی ابعاد سلامت ، رشد جسمی ، شخصیتی ، ذهنی ، هیجانی ، عاطفی ، اجتماعی از نوزادی تا بزرگسالی .
والدین زمانی تربیت و پرورش خوبی خواهند داشت که قبل از ازدواج بینش و آگاهی های لازم را نسبت به این امر مقدس داشته باشند .

اختلالات رفتاری نوجوانان

درمان اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان در کلینیک آرامش ماندگار

خانواده به عنوان پایه و اساس هر جامعه ای می باشد که کودکان در آن رشد پیدا می کنند و بر اساس خانواده ای که در آن پرورش می یابد میزان سلامت روانی و رفتاری متفاوتی دارند . بسیاری از عوامل نظیر ارتباط خانوادگی و تعاملات ، وضعیت اقتصادی ، فرهنگ ، سلامت والدین و ….. می توانند در تربیت کودک نقش داشته باشند . تحقیقات نشان داده است که وضعیت محیط و استرس و اضطراب مادر در طول دوران بارداری و یا بسیاری از بیماری های مادر و کودک می تواند در کودک و روان او تاثیر بگذارد .

پدر و مادر باید بتوانند بستر مناسب برای رشد فرزندان خود فراهم کنند . بسیاری از مشکلات خانوادگی نظیر مشکلات زناشویی و جر و بحث در خانواده، مشکلات اقتصادی زیاد ، وجود اضطراب و استرس ، عدم صمیمیت ، نبود محبت و توجه ، مشکلات رفتاری و بیماری های روانی والدین ، پرخاشگری و خشونت در خانواده و .. همگی در ایجاد مشکلات در کودکان نقش دارند . این مشکلات تاثیرات متفاوتی بر کودکان دارد و واکنش کودکان در قبال مشکلات کاملا متفاوت است .

تشخیص اختلالات و مشکلات رفتاری در همان دوران کودکی و شروع درمان از همان ابتدا نقش بسیار مهمی در آینده ی کودک و دوران بزرگسالی او خواهد داشت . به عبارتی زمانی که در همان اوایل تشخیص اختلال داده شود و درمان مناسب آن اجرا شود ، کودک در جهت بهبود سلامت روان گام بر می دارد و تحت کنترل در آمدن این اختلال ها و مشکلات رفتاری شرایط بهتری را در دوران بزرگسالی ایجاد خواهد کرد .

اختلال اضطراب تعمیم یافته

کلینیک آرامش ماندگار

تحقیقات نشان می دهد مشاوره آنلاین به اندازه درمان حضوری برای کمک به مبتلایان به اختلال اضطراب تعمیم یافته اثربخش است.

در یک پژوهش، مشاوره آنلاینی که توسط یک روانشناس اجرا شده بود، با مشاوره آنلاینی که توسط یک کارآموز (تحت نظارت درمانگر) اجرا شده بود را با هم مقایسه کرد، و گزارش داد که نتایج هر دوی این درمان ها با درمان مرسوم قابل مقایسه است. نتیجه این پژوهش دلگرم کننده است زیرا اگر یک کارآموز(تحت نظارت درمانگر) هم بتواند درمان های آنلاین را به خوبی اجرا کند، ظرفیت و توانایی دسترسی به خدمات سلامت روان افزایش می یابد.