فهرست استاد مغز

روانشناس باتجربه کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

روانشناس باتجربه کودک در مشهد

« مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان را با ما به بهترین شکل ممکن تجربه کنید. »

آسیب های اجتماعی دوره نوجوانی

نوجوانان و جوانان گمشده‌ها و کمبودهای عاطفی خود را در بازی‌های پرهیجان و بی محتوای رایانه ای، موسیقی های مبتذل غربی و فضای پرخطر و مجازی اینترنت جست و جو می کنند؛ آنها در یک گمان واهی بر این باور‌اند که کامپیوتر و اینترنت دروازه ورودشان به دنیای اطراف است.دغدغه هر پدر و مادری داشتن فرزند یا فرزندانی سالم و تندرست است.

والدین بیش از هر چیز نگران خورد و خوراک، پوشاک، درس و مشق بچه‌ها هستند و برای برآورده کردن این نیازها است که شب و روز تلاش می کنند و لحظه‌ای آرام و قرار ندارند، اما آیا هیچ با خود اندیشیده‌اید که دلبندان‌مان علاوه بر غذای جسم به غذای روح و روان هم احتیاج دارند که اگر چنانچه این غذا در فضای گرم و صمیمی و در محیط خانواده برایشان فراهم نشود خود را برای تهیه این غذاها به هر در و دیواری می‌زنند یا با هر طناب پوسیده‌ای به قعر چاه می‌روند و آینده خود را تباه می‌سازند.

آنها در یک گمان واهی بر این باور‌اند که کامپیوتر و اینترنت دروازه ورودشان به دنیای اطراف است و ما به عنوان والدین اگر لحظه ای، فقط لحظه ای غفلت کنیم فرزندان خود را غرق در خطر می بینیم و اگر مدیریتی صحیح و نظارتی دقیق بر کارها و رفتار آنها نداشته باشیم نوجوانان مان همچون ماهی از دست مان سر می خورند و در دریای پرتلاطم امواج ماهواره و اینترنت غرق می شوند. آن موقع است که رهایی آنها از این دام ها کاری بس دشوار خواهد بود.

تربیت فرزند

تربیت به معنای مراقبت و مواظبت است . در روابط والد – کودک ، کودک از والدی که الگوی زندگی اجتماعی احترام آمیز و توام با همکاری است ، پیروی می کند . والدین به عنوان معلمی هستند که با تربیت فرزندانشان ، بر دانش و مهارت های او می افزایند و از همه مهم تر فرزندانتان در حال آموختن راه و رسم زندگی اثربخش با دیگران است . کاری که خود ما نیز به عنوان موجوداتی اجتماعی باید آن را انجام دهیم . کودکان از والدین خود داد و ستد زندگی و همکاری را آموزش می بینند .

نقش پدر و مادری بسیار دشوار است و تجربه ای است بسیار پر زحمت و سخت اما در کنار آن بسیار خرسند کننده نیز می باشد . پدر و مادر بودن تلاشی است تمام وقت و بدون مزد . بسیاری از والدین بدون این که آمادگی داشنه باشند ، این تجربه را آغاز می کنند و باید بدانیم که تربیت نسل آینده بسیار مهم است .

آن چه که خانواده و جامعه ما انتظار دارد پرورش و مراقبت از کودکانمان می باشد که به رشد و سلامتی آنان کمک کنیم . و این مسئله ای پیچیده می باشد و نیازمند آگاهی است . به عبارتی ، مهم ترین و اساسی ترین وظیفه والدین ، تربیت فرزندان سالم است که از ثبات عاطفی برخوردار باشد و منابع و تدابیر و مهارت های لازم برای ورود به بزرگسالی را کسب کرده باشد .

طبق تحقیقات انجام شده در زمینه مشاوره والدین ، اگر والدین به دنبال این هستند که فرزندانی با رشد روانی سالم داشته باشند باید در خانواده محیطی صمیمی ایجاد کنند که احساسات مثبت کودک در آن رشد کند .


بیشتر بدانیم : بازی درمانی 

اوتیسم چیست ؟

اوتیسم یا در خود ماندگی در اثر اختلال در روند رشدطبیعی مغز ایجاد می شود . علائم این بیماری در سنین بین ۲ تا ۳ سالگی قابل مشاهده می باشد این بیماری باعث ناتوانی در برقراری رابطه اجتماعی با سایر کودکان می شود .

علائم اوتیسم

علائم این بیماری شامل طیف وسیعی می شود که شایع ترین آنها شامل موارد ذیل می باشد :

  • مهم ترین علامت اختلال در تکلم می باشد

کودکانی که تا سن ۲ تا ۳ سالگی نمی توانند صحبت کنند یا در حد چند کلمه حرف می زنند همچنین جملات اطرافیان خود را عینا تکرار می کنند . جالب است بدانید در جملات خود ضمیر ” من ” را استفاده نمی کنند . مثلا به جای اینکه بگوید ” من گرسنمه ” می گوید : ” تو گرسنته ” مشکوک به اوتیسم هستند .

  • اختلال در برقراری ارتباط با همسال خود

 این کودکان در جمع بودن را دوست ندارند و بیشتر اوقات تنها می باشند حتی ساعتها تنها با یک اسباب بازی سرگرم هستند .این کودکان نحوه صحیح استفاده از اسباب بازی را نمی داند . این کودکان به دلیل اینکه نمی دانند چطور با همسن های خود ارتباط داشته باشند در صورتی هم که وارد رابطه شوند طرد می شوند .

دروغ گفتن کودکان

دروغ گفتن برای کودکان طبیعی است.والدین معمولا هنگام دروغ گفتن بچه ها نگران هستند.

اما کارهایی که که باید برای جلوگیری از دروغ گفتن فرزندتان انجام دهید، عبارتند از:

  • به آن ها بیاموزید که راستگو باشند.
  • در زمینه راستگو بودن، خودتان الگوی خوبی برای آن ها باشید.
  • عواقب دروغ گفتن را برای آن ها توضیح دهید. هیچ بهانه ای برای دروغ گفتن وجود ندارد.
  • از دید فرزندتان به دروغ گفتن او فکر کنید تا بفهمید چه چیزی او را وادار به دروغ کرده است.
  • بچه ها ممکن است وقتی از تنبیه شدن می ترسند مجبور شوند تا به شما دروغ بگویند.
  • به جای مجازات کردن رفتار منفی، از رفتارهای مثبت او قدردانی کنید تا از فرزندتان مجبور نشود به شما دروغ بگوید.

بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست ؟