فهرست استاد مغز

مشاور باسابقه کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

مشاور باسابقه کودک در مشهد

« مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان تخصص ماست. »

بی خوابی در کودکان

بی خوابی عدم توانایی در خواب رفتن یا در خواب ماندن در شب است و در نتیجه خواب ناآرام یا غیر ترمیمی به وجود می آید. اغلب، این مسئله که جزئی از اختلالات خواب در کودکان است، به مرور زمان حل می شود. اما اگر این اتفاق بیش از سه بار در هفته رخ دهد و حداقل برای سه ماه ادامه یابد و عملکرد روز را (هم برای کودک و هم برای والدین) به طور قابل توجهی مختل کند، ممکن است به یک اختلال خواب اشاره کند.

اگر کودکان نمی توانند بخوابند، معمولاً این موضوع نتیجه عادت های روزانه یا نحوه گذراندن وقت خود درست قبل از خواب است.

فشار. بله، آنها کوچک هستند، اما کودکان نیز استرس را تجربه می کنند. از آنها بپرسید که مدرسه چگونه می رود و اوضاع با دوستانشان چگونه است. آیا کسی آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهد؟ همچنین هرگونه تغییر در محیط زندگی آنها را در نظر بگیرید.

کافئین. بسیاری از نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین هستند، بنابراین مصرف کودکتان را به وقت ناهار محدود کنید. با این وجود بهتر است سعی کنید تا حد امکان مصرف این نوع نوشیدنی ها را قطع کنید.

عوارض جانبی داروها. برخی از داروها مانند داروهایی که برای درمان اختلال کمبود توجه (ADHD) و داروهای ضد افسردگی استفاده می شوند نیز باعث بی خوابی می شوند.

سایر موارد پزشکی. بعضی اوقات بی خوابی با مسئله پزشکی دیگری مرتبط است. این می تواند مربوط به خواب باشد، مانند آپنه خواب یا سندرم پای بی قرار یا ممکن است ناشی از ایجاد حساسیت به بینی از حساسیت، دردهای در حال رشد و یا خارش پوست ناشی از اگزما باشد.

لجبازی کودکان

لجبازی کودکان شکل ها و دلایل متفاوتی دارد اما باید این واژه را با احتیاط به کار برد چون رفتارهایی که به نظر شما لجبازی حساب می شوند گاهی بی دلیل و بدون هیچ قصد و غرضی از طرف کودک انجام می شود پس نمیتوان اسمش را لجبازی گذاشت.

معمولا کودکان به علت مشکلات و درگیری های خود با گریه، نق زدن، پرخاشگری، بی خوابی، امتناع از خوردن غذا و بی اختیاری ادرار و مدفوع نشان می دهند اما لجبازی در کودکان ۷ سال به بالا باید جدی گرفته شود. هیچ کودکی ذاتا لجباز نیست.

هر رفتاری علتی دارد و شما باید در پی شناسایی علت لجبازی کودک خود باشید. حتی گاهی رفتارهای اشتباه والدین باعث لجبازی کودک می شود.گاهی هم عوامل بیولوژیکی در اعصاب و غدد، پرکاری یا کم کاری  تیروئید، اضطراب روی لجبازی کودک تاثیر می گذارد.

چگونه با لجبازی کودکان خود رفتار کنیم؟

  • صحبت های او را بشنوید : کودک اگر حس کند که شما به حرف هایش گوش نمیدهید و توچهی نمی کنید حالت تدافعی می گیرد.
    پس اگر میخواهید که کودک لجباز گوش کند، اول شما او را بشنوید.
    پس لطفا قبل از اینکه با قاطعیت مخالفت کنید اول با آرامش و صبوری دلیل خواسته اش را بپرسید
    و دلیل مخالفت خودتان هم بهش توضیح بدهید.
  • گاهی حق انتخاب به او بدهید:
    نیاز نیست همیشه اینکار را انجام دهید
    مثلا برای خرید کردن لباسهایش فقط سه لباسی که به نظر شما مناسب است
    از او بخواهید از بین آن سه لباس یکی را انتخاب کند.
  • پاداش در نظر بگیرید : پاداش با باج دادن فرق می کند.
    حواستان باشد تا زمانی که رفتار مورد پسند شما انجام نشده قرار نیست پاداشی داده نمی شود.
    پاداش قبل از انجام کار درست یعنی باج دادن.

بیشتر بدانیم : اوتیسم چیست ؟

اعتماد به نفس در کودکان

کلینیک آرامش ماندگار

هدف شما در مقام والد، اطمینان خاطر از این است که فرزندتان غرور و احترام به خود را در درون خود  و همین طور ایمان به توانایی‌ خود در مقابله با چالش های زندگی را رشد داده است. در این بخش تعدادی از نشانه های کودکانی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند، ارایه شده است. هر چه شدت این نشانه ها بیشتر باشد، اعتماد به نفس کودک پایین تر است

نشانه های اعتماد به نفس پایین در کودک : 

  •  کودک خود را حقیر و بی‌ارزش می‌داند.
  •  از انجام کارهای جدید اجتناب می‌کند.
  •  آرزو دارد که فرد دیگری باشد.
  •  عدم توانایی در تصمیم گیری از دیگر نشانه های اعتماد به نفس پایین است .
  •  کودک به آینده امیدوار نیست.
  •  به بچه‌های کوچک‌تر از خود تمایل به زورگویی دارد.
  • در برابر همسالانش احساس ضعف می‌کند.
  •  تحت سلطه همسالان خود است.
  •  درباره خودش اطلاعات کمی به دیگران می‌دهد

چگونه با کودک نق نقو رفتار کنیم

براساس پژوهش ها کودکانی که زمان غذا خوردن، خوابیدن و بیدار شدنشان نامرتب است، احتمال نق زدنشان بیش از سایر کودکان  است. پس یکی از کارهایی که برای این نوع کودکان باید انجام داده شود مرتب کردن، زمان بندی خواب، خوراک و بقیه­ی فعالیت های آنها است.

اگر به مهمانی میروید و میدانید مهمانی تا پاسی از شب ادامه دارد، شام دیر سرو میشود حتما برای کودک مقداری خوراکی داشته باشید یا در خانه کمی غذا به کودکتان بدهید. اگر روابطتان با میزبان صمیمانه است از او خواهش کنید مقداری غذا برای کودک شما بکشد و سعی کنید کودک غذایش را کامل بخورد.

قطعا تعامل با دیگران برای هر فردی مخصوصا در دنیای جدید مهم است .اصلا یکی از فاکتورهای انسان شاد و سالم داشتن روابط صمیمانه با دیگران است . اما تا حد ممکن از مهمانی هایی که لازم است کودک تا نیمه های شب بیدار بماند اجتناب کنید. به  خصوص اگه کودک شما نشانه های نق زدن، غر زدن، یا بد قلقی کردن را داشته باشد.


بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست ؟

« بهترین تجربه ی درمانی در کلینیک آرامش ماندگار »