فهرست استاد مغز

آدرس مشاور خوب کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

 آدرس مشاور خوب کودک در مشهد

« مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان تخصص ماست. » 

» در مورد تربیت فرزندان بیشتر بدانیم :

تربیت فرزندان سرسخت و مصمم کار بسیار دشواری است. این کودکان نسبت به کودکان دیگر نیازمند توجه و محبت بیشتری هستند و از آنجا که کودکانی سرسخت و باانگیزه هستند، بیشتر از اینکه دوست داشته باشند به حرف والدین‌شان گوش کنند، دوست دارند کارها را به روش خود انجام دهند. در این مقاله ۱۲ روش تربیت کودکان مصمم و سرسخت را با شما به اشتراک می‌گذاریم. با یوکن همراه باشید و با مطالعه این مقاله آگاهی‌تان را در این باره افزایش دهید.

در ابتدا باید بدانید که چگونه می‌توانید تشخیص دهید که فرزند شما کودکی سرسخت و مصمم است یا خیر؟ برای دانستن این نه نیاز است از کسی در این باره بپرسید و نه نیاز است خود را به تجزیه و تحلیل کردن کودکتان مجبور کنید. در صورتی که فرزندتان کودکی مصمم و سرسخت باشد به طور طبیعی متوجه آن خواهید شد.

شخصیت او آن‌چنان قوی است که جای هیچ شک و تردیدی برایتان باقی نمی‌ماند. فرزندانی با این نوع شخصیت برای والدین خود چالش برانگیز هستند زیرا تربیت فرزندی که ذهنیت خود را در مورد تقریباً همه چیز در زندگی تعیین کرده و در رسیدن به اهداف و عملی کردن خواسته‌هایش مصمم است، دشوارتر است.

باید بدانید اگر بتوانید او را در مسیر درستی قرار دهید، روش تربیتی صحیحی روی او اعمال کنید و روحیه‌ی فرزندتان را در هم نشکنید، می‌توانید فرزندتان را به‌گونه‌ای تربیت کنید که در زندگی به چیزهایی شگفت انگیزی دست یابد. بچه‌های سرسخت و مصمم اغلب باانگیزه هستند، به همین دلیل از همان سنین پایین برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش می‌کنند.

افزایش اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به نفس برای فرزندتان سلامتی روان و شادی اجتماعی به ارمغان می‌آورد، عاملی برای خوشبختی کودک و کلید موفقیت در بزرگسالی‌ است. فرقی نمی‌کند چند ساله باشید، احساسی که نسبت به خودتان دارید بر رفتار شما تأثیر می‌گذارد. اگر احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید آسان‌تر با دیگران همراه می‌شوید و نسبت به آنها هم احساس خوبی خواهید داشت.

کودک باید از تصویر خودش در آینه خوشش بیاید، باید از شخصیتش، از کسی که هست خشنود باشد. او باید باور کند که می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد و شایسته‌ی این است که دوستش بدارند و به او عشق بورزند.

پدر و مادر سرچشمه‌ی ارزشی هستند که کودک برای خودش قائل است. نداشتن برداشت مثبت از خود منجر به بروز مشکلات رفتاری در ارتباط با دیگران، فعالیت‌های مدرسه، کار، ازدواج و… می‌شود. اما ارزش دادن به خود به روش درست به معنی خودشیفتگی نیست. خود را ارزشمند دانستن به شیوه‌ی درست، یعنی فرزندتان نقاط قوت و ضعفش را می‌شناسد، به خاطر نقاط قوتش احساس خشنودی می‌کند و با ضعف‌ها و مشکلاتش کنار می‌آید و در صورت امکان آنها را برطرف می‌کند.

بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست؟

اوتیسم چیست؟

اوتیسم نوعی اختلال تکاملی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. این اختلال در اوایل کودکی آغاز و در کل زندگی فرد به طول می انجامد.

اوتیسم دارای اساس ژنتیکی قوی است، ژنتیک اوتیسم پیچیده است و مشخص نیست که آیا ASD (Autism Spectrum Disorders) توسط جهش نادر با اثرات عمده ایجاد می شود یا با فعل و انفعالات چند ژنی نادر ناشی از واریانتهای شایع ژنتیکی توضیح داده میشود. پیچیدگی آن به دلیل فعل و انفعالات میان چندین ژن، محیط و عوامل اپی ژنتیک ایجاد میشود، که این عوامل اپی ژنتیک توالی DNA را تغییر نمیدهند ، اما ارثی بوده و روی بیان ژن موثر هستند. ژن های بسیاری با اوتیسم مرتبطند که از طریق تعیین توالی ژنی افراد مبتلا و پدر و مادر آنها قابل شناسایی اند.

خواهر و برادرهای فرد مبتلا به اوتیسم در حدود ۲۵ برابر بیشتر از جمعیت عمومی احتمال ابتلا به اوتیسم دارند. با این حال، بسیاری از جهش هایی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد مشخص نشده اند. به طور معمول، اوتیسم را نمی توان به یک جهش مندلی (تک ژنی) یا یک ناهنجاری کروموزومی نسبت داد، و هیچ یک از سندرم های ژنتیکی مرتبط با ASD به صورت انتخابی باعث ASD نمی شوند.

علائم اوتیسم
این وضعیت معمولا قبلا از ۳ سالگی ظاهر می‌شود و می‌تواند به شدت برای والدین و اطرافیان ناراحت کننده باشد، چرا که کودک تا آن زمان رشد طبیعی و سلامت خود را داشته تا اینکه چنین اختلال ناراحت کننده‌ای پیش می‌آید.
در حالیکه شدت علائم بسیار متفاوت است، اختلالات تعامل اختماعی و توانایی ارتباطات (بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم اصلا صحبت نمی‌کنند و در تمام طول عمر سکوت می‌کنند)، محدودیت علایق و داشتن رفتارهای تکراری همواره وجود دارد.

تقویت ارتباط والدین با فرزندان

نگهداری و تربیت کودک کاری به شدت سخت و پیچیده است، از این رو هموار کردن مسیر ارتباط با کودک می‌تواند به نوعی آینده او را تضمین و کار مدیریتی و نظارتی والدین را تسهیل کند.

یک اسم رمز تعیین کنید
با کمک فرزند خود یک اسم رمز یا جمله رمز بسازید و در برخی مواقع از گفتن آن بهره جویید. این جمله می‌تواند بار دیگر دوست داشتن شما را به فرزندتان یادآوری کنید. از یاد نبرید که این اسم رمز یا جمله رمز فقط باید میان شما و فرزندتان معنی شود و دیگران از آن چیزی متوجه نشوند. برخی کلمات رمز نیز می‌توانند از سوی کودک به منظور بیان ناخرسندی یا ناراحتی او از موضوعی در میان جمع کاربرد داشته باشد.‏

برای زمان به خواب رفتن کودک برنامه‌ریزی کنید.‏
برای کودکان کم سن و سال خواندن داستان پیش از به خواب رفتن بسیار لذت‌بخش است. شما می‌توانید داستان‌هایی از زندگی خود یا خاطراتی که با کودکتان داشته‌اید را برای او تعریف کنید. در این میان به هیچ عنوان نباید از فرزندان بزرگتر نیز غافل شد. می‌توانید یک کتاب داستان را به فرزند بزرگترتان بدهید و از او بخواهید تا برایتان قصه‌ها را بخواند.‏

از جمله دوستت دارم استفاده کنیدهر روز به فرزند خود بدون توجه به سن و سال او بگویید که دوستش دارید. این جمله حتی می‌تواند در زمانی که والدین بر سر مسأله‌ای با کودک خود تفاهم ندارند یا از دست او عصبانی هستند، استفاده شود. کودک اگر نسبت به عشقی که پدر و مادر به او می‌ورزند مطمئن شود، معبر قلب خود را به روی والدین می‌گشاید.‏

بیشتر بدانیم : بازی درمانی

« ما در تربیت مطلوب فرزندان عزیزتان شما را یاری میکنیم. »