فهرست استاد مغز

آدرس روانشناس خوب کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

آدرس روانشناس خوب کودک در مشهد

« برای داشتن فرزندان بهتر و مشاوره تربیتی فرزندان با ما تماس بگیرید. »

اختلال سلوک چیست؟

اختلال سلوک، اختلالی در دوران کودکی است و با مجموعه ای از رفتارهای منفی ای که کودکان نسبت به بزرگسالان یا هر فرد دیگری نشان می دهند، مشخص می گردد . کودکان دارای این اختلال دارای مشکلات عاطفی و رفتاری هستند و در محیط مدرسه و در سایر روابط اجتماعی اشان با مشکل مواجه می شوند .

علائم و نشانه های اختلال سلوک در کودکان

روانپزشکان اعتقاد دارند که کودکان دارای این اختلال علائم مختلفی از خود بروز می دهند که بسته به سن و شدت آن متفاوت است . علائم اختلال سلوک شامل موارد زیر می باشد :

  • رفتارهای فریبکارانه : کودکان دارای این اختلال ممکن است بارها و بارها دروغ بگویند و یا به دزدیدن کالا و اشیاء از دیگران مبادرت ورزند .
  • رفتار ویرانگر : کودکان دارای این اختلال ممکن است به تخریب اموال بپردازند . برای مثال : مبلمان را تخریب کنند، اشیاء را پرتاب نمایند و ..
  • رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه : کودکان دارای این اختلال ممکن است که رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهند . برای مثال : زورگویی، دعوا کردن، رفتار بی رحمانه با کودکان کوچکتر از خود و یا با حیوانات و ..
  • کج خلقی : کودکان دارای اختلال سلوک، اغلب کج خلق هستند و هر کاری برای به دست آوردن چیزی که می خواهند، انجام می دهند .
  • نقض قوانین : کودکان مبتلا به اختلال سلوک اغلب تمایل به نقض قوانین والدین و جامعه دارند

لجبازیه فرزندان

کودکان، در سنین مختلف، رفتارهای مختلفی دارند و لجبازی کردن نیز یکی از رفتارهایی است که ممکن است کودکان در مراحل رشد خود داشته باشد. نحوه‌ی صحیح برخورد با کودکان لجباز، نیاز به کسب مهارت و آگاهی در این زمینه دارد.

کودکانی که لجبازی و نافرمانی می‌کنند، سعی می‌کنند از دستوراتی که از سوی بزرگترها صادر می‌شود، سرپیچی کنند و نظر آن‌ها را نادیده بگیرند. آسیب رساندن به خود یا دیگران از طریق گاز گرفتن، ناسزا گفتن، گریه کردن و این گونه رفتارها، از جمله کارهایی است که کودکانی که لجبازی می‌کنند انجام می‌دهند؛ همچنین معمولا افرادی که لجبازی و نافرمانی می‌کنند، افرادی با اعتماد به نفس پایین و دارای خلق افسرده هستند.

اگر کودک، نشانه‌های بالا را داشت، می‌توان گفت که لجبازی و نافرمانی می‌کند و توصیه می‌شود والدین برای درمان و کاهش لجبازی کودکان از راهکارهایی که در ادامه گفته می‌شود، استفاده کنند. اگر همچنان لجبازی فرزندتان ادامه داشت، می‌توانید از راهنمایی‌‌‌های روان‌شناسان متخصص برای کاهش نافرمانی‌های کودکان تان استفاده کنید.

 کودکان، در سنین مختلف لجبازی‌هایی دارند؛ ولی نوع این لجبازی‌ها متفاوت است؛ مثلا کودکانی که بچه‌ی اول خانواده هستند، خصوصیات فرزند اول را دارند و به دلیل تربیت در بهترین شرایط و فراهم بودن امکانات رفاهی بیشتر از سایر فرزندان، ممکن است لجبازی کنند و برای خواسته‌های شان پافشاری کنند؛ اما فرزندان دیگر خانواده لجبازی کمتری نسبت به فرزند اول خانواده دارند و این مسأله گاهی مشکل‌ساز می‌شود و والدین از لجبازی کودک خود درمانده می‌شوند و نمی‌دانند چه برخوردی باید با فرزند خود داشته باشند.

بیشتر بدانیم :  بیش فعالی چیست؟

اضطراب جدایی کودکان

اضطراب جدایی قبل از تولد کودک ممکن است آغاز شود و در زمانی که کودک چهار ساله است ممکن است دوباره ظاهر شود یا ادامه یابد. شدت و زمان اضطراب جدایی از کودک به کودکی دیگر متفاوت است. کمی نگرانی از ترک مادر یا پدر و یا پرستار کودک طبیعی است، حتی وقتی فرزند شما بزرگتر می شود. شما می توانید اضطراب را در فرزند خود با صبر مداوم و با محدودیت هایی آرام و مستمر و پایدار کاهش دهید.

بعضی از بچه ها به حدی اضطراب جدایی را تجربه می کنند که حتی با حداکثر تلاش والدین از بین نمی رود. این کودکان در سالهای اول مدرسه  یا بعد از آن اضطراب جدایی شدید را تجربه می کنند. اگر این اضطراب بیش از حد باشد که در فعالیت های عادی مانند مدرسه و دوستیابی کودک تاثیر منفی داشته باشد و بیش از چند روز ادامه داشته باشد حاکی از وجود مشکل بزرگتری در کودک است.

یک مرحله عادی از رشد نیست ، بلکه یک مشکل عاطفی جدی است که کودک هنگام دوری از مراقب اصلی ، با  پریشانی شدید مواجه می شود. با این حال ، از آنجا که اضطراب جدایی عادی و اختلال اضطراب جدایی بسیاری از علائم مشابه را به اشتراک می گذارد ، می تواند گیج کننده باشد که کودک شما فقط به زمان و درک نیاز دارد یا اینکه مشکل جدی تری دارد ؟

عمده ترین تفاوت های اضطراب جدایی عادی و اختلال اضطراب جدایی در شدت ترس کودک شماست و اینکه آیا این ترس ها آنها را از فعالیت های عادی باز می دارد؟ کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی ممکن است فقط با فکر دور بودن از مادر یا پدر ، دچار اضطراب شوند و ممکن است برای جلوگیری از این حالت از بازی با دوستان یا حضور در مدرسه امتناع می کند.

بهبود روابط اجتماعی کودکان

روابط اجتماعی کودک شما از بدو تولد شروع می شود. شادمان شدن کودک از صدای شما و پاسخ به شما، آغاز ارتباط اجتماعی وی است. شکل گیری روابط اجتماعی کودک و تبدیل شدن به دوستی زمان می برد. هر کودک جدول زمانی برقراری روابط اجتماعی خود را دارد. برخی مسائل در کودکان باعث خجالتی شدن آنها می شود.

نشانه های فقدان مهارت های اجتماعی در کودک :

موارد زیر از نشانه های کودکان خجالتی یا کم رو می باشد:

  • نداشتن یک یا دو دوست صمیمی که ارتباط دو طرفه داشته باشند
  • قادر نبودن به ابراز همدلی با افراد آزار دیده یا طرد شده
  • نداشتن توانایی در شروع ‌یا حفظ گفت‌وگو و صحبت کردن با اطرافیان
  • نادیده گرفته شدن
  • مورد سوء استفاده و اذیت قرار گرفتن توسط سایر کودکان
  • اشکال در پیشرفت تحصیلی

بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست؟

« مشاوران و متخصصان مجرب در کلینیک آرامش ماندگار »