فهرست استاد مغز

روانشناس باسابقه کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

روانشناس باسابقه کودک در مشهد

« ما در کلینیک آرامش ماندگار به شما مشاوره و آموزش میدهیم تا نوجوانی دارای سلامت روان و آینده ای روشن داشته باشید . »

ارتباط اجتماعی کودکان

داشتن رابطه اجماعی قوی از جمله مهم ترین و کار آمد ترین ویژگی های هر فرد به حساب می آید. یکی از مهم ترین آموزش هایی که پدر و مادر می بایست به فرزندان بدهند آموزش نحوه برقرار کردن روابط اجتماعی و بروز رفتار اجتماعی توسط کودک است. 

توانایی برقراری ارتباط و حضور در فعالیت‌های جمعی شاید واضح‌ترین و مشخص‌ترین مصداق برای تشخیص میزان اجتماعی بودن هر فردی باشد. موضوعی که زندگی فردی و اجتماعی همه انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این درحالی است که در همه فرهنگ‌ها خانواده، عامل اصلی اجتماعی شدن فرزندان در دوران طفولیت است البته در مراحل بعدی زندگی فرد عوامل دیگری مانند مدرسه، رسانه‌ها و گروه همسالان در این امر دخیل هستند، با این وجود نمی‌توان سهم خانواده را در این امر نادیده گرفت.

ابتدا کودک باید این روابط را درک کند

این بخش برای کمک به درک روابط اجتماعی در کودکان در مورد چیزهایی که آن ها را منحصر به فرد می کند، آغاز می شود . آن ها باید بدانند چگونه خو درا معرفی کنند ، چگونه مکالمه ی خصوصی را با کودکی دیگر  شروع کنند و سپس یاد بگیرند که چگونه مکالمه ای را در گروه حفظ کنند.

بسیاری از کودکانی که دچار مشکلات مهارت های ارتباطی هستند فنون نادرستی را برای تعامل با دیگران و روابط اجتماعی در کودکان انتخاب می کنند. آن ها ممکن است لاف بزنند و سعی کنند توجه دیگران را جلب کنند ، این روش اغلب می تواند منجر به طرد شدن آن ها از گروه شود

تقویت ارتباط والد فرزند

برقراری ارتباط مناسب با فرزندان مهارتی تربیتی است. تربیت کردن فرزندان در صورتی که ارتباط مناسبی بین والدین و فرزندان ایجاد شود، امری موثر و لذت بخش است. برقراری ارتباط مناسب یکی از عوامل افزایش اعتماد به نفس و احترام دو طرفه است. در این مطلب به بخشی از اصول صحیح ارتباط بین والدین و کودک اشاره شده است که می تواند آموزنده باشد.

  •  فرزند شما باید متوجه باشد که شما به کارهای او علاقه مند هستید و در صورت نیاز به او کمک خواهید کرد.
  •  زمانی که او می خواهد مطلبی را با شما در میان بگذارد، تلویزیون را خاموش کنید و مجله ای را که در دست دارید روی میز قرار دهید و تمام حواس خود را متوجه او کنید.
  •  زمانی که می خواهد مطلب مهمی بیان کند، از جواب دادن به تلفن بپرهیزید.
  •  بهترین زمانی که می توانید با فرزندتان ارتباط برقرار کنید ، زمانی است که با او تنها هستید.
  •  تحقیر کردن یا مقایسه او با دیگران باعث کینه توزی او می شود.
  •  سعی کنید به لحاظ فیزیکی به گونه ای بایستید یا بنشینید که متناسب با قد فرزندتان باشد؛ سپس با او حرف بزنید.
  • اگر از نحوه برخورد یا رفتار او خشمگین هستید، صبر کنید تا عصبانیت شما فروکش کند سپس با او موضوع را در میان بگذارید.
  • زمانی که خسته اید، گوش دادن به حرف های او برایتان دشوار می شود.
  •  هنگامی که فرزندتان در حال صحبت است با دقت و با احترام به حرف های او گوش دهید و از قطع کردن حرف های او بپرهیزید.

بیشتر بدانیم : بیش فعالی چیست ؟

بی احترامی و نه گفتن

شاید شیطنت و صحبت کردن دختر سه ساله برای والدین خنده دار و تحسین برانگیز باشد. اما فریاد و داد زدن و “نه گفتن های” دختر هفت ساله می تواند بر اعصاب والدین تأثیر بگذارد. در صورتی که با این رفتارها به طور صحیح برخورد نشود می تواند منجر به مشاجره بین والدین و فرزندان شود.

راهکارهای برای مقابله با نه گفتن کودکان

  • نادیده بگیرید. اگر فرزند شما بی ادبانه صحبت می کند اما از دستورالعمل های شما پیروی می کند، آن را نادیده بگیرید. در شرایطی که رفتار آن ها تهدید آمیز یا مخرب نباشد، نادیده گرفتن در مراحل اولیه اشکالی ندارد.
  • با او صحبت کنید. اگر کودک از دستورالعمل ها پیروی و حتی قدردانی می کند اما با عصبانیت حرف می زنند، می توانید به آن ها توضیح دهید که عصبانی بودن، اشکالی ندارد، اما آن ها نباید با بزرگتر ها با بی احترامی صحبت کنند.
  • به حرف های او گوش دهید. اما اگر واکنش های کودک شما تهدید آمیز است باید به حرف هایشان توجه و با آن ها به دقت رفتار کنید.
  • به عصبانیت کودک پاسخ ندهید. بگذارید کودک آرام شود و سپس به حرف های که زده است بپردازید. به آن ها آرام بگویید که کدام رفتار آن ها قابل قبول و کدام غیرقابل قبول است.

شخصیت بچه‌های ناسازگار

کودکان ناسازگار به کودکانی گفته می‌شود که از هوش عادی و یا حتی هوشبهر بالایی برخوردارند ولی رفتار غیرعادی و ناهنجار دارند و به‌طور عادی قادر به حفظ رابطه با فرد دیگر نیستند.

 از لحاظ آماری متاسفانه آمار صحیحی از ناسازگاران در دست نیست زیرا ناسازگاری یک رفتار خاص نیست بلکه معجونی از رفتارهای متعدد است که با توجه به فرهنگ و جوامع مختلف ممکن است این رفتارها کم اهمیت و یا برعکس خشونت‌بار و جرم تلقی شود.

طبقه‌بندی کودکان ناسازگار از چند نظر دشوار است از جمله، از نظر متفاوت بودن علل ناسازگاری‌ها، تفاوت کیفیت و چگونگی شروع و پیشرفت ناسازگاری‌ها، اختلاف درجه شدت و مدت ناسازگاری‌ها.

البته بعضی از روان‌شناسان دسته‌بندی‌هایی را برای نارسایی و ناسازگاری رفتاری عنوان کرده‌اند :

۱ – نوع اول رفتارهایی هستند که برای جلب توجه، از افراد سر می‌زند مانند ایجاد سر و صدای بلند، تقلای مداوم، خشونت‌های بدنی و زبانی

۲ – علل اصلی رفتارهای نوع دوم که با اضطراب و گوشه‌گیری همراه است عبارتند از: حساسیت زیاد از حد، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، ترس و واهمه. این رفتار کودکانی است که به‌جای بدرفتاری کردن، کم‌رفتار عمل میِ‌کنند و این رفتاری است که برای کسی مزاحمت ایجاد نمی‌کند ولی مشکلات آن از گروه نوع اول کمتر نیست.


بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست ؟