فهرست استاد مغز

دکتر خوب روانشناس کودک در مشهد

اشتراک گذاری این مطلب: 

دکتر خوب روانشناس کودک در مشهد

« با مشاوران متخصص و زبده ما به سمت تربیت مطلوب فرزندانتان قدم های محکم تر بردارید. »

کم‌خوابی کودکان

خوابیدن کودکان، علاوه بر برطرف کردن خستگی های روزانه، شرایط مناسبی را برای رشد کودک فراهم می کند. کودکان فعالیت روزانه بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند و در صورت عدم استراحت کافی، بسیار صدمه می بینند. بنابراین اگر کودکی دارید که با مشکل بی خوابی مواجه است، حتما راهکارهای زیر را انجام دهید.

 والدین باید مراقب عادات تغذیه ای کودک خود باشند و سعی کنند مواد غذایی کافئین دار را از برنامه غذایی خود حذف و یا کم کنند. اگر هم کودک علاقمند به مصرف این مواد غذایی بود، سعی شود حتی المقدور این مواد را ۴ ساعت قبل از خواب مصرف کند، زیرا واکنش کودکان به مصرف مواد کافئین دار مانند بزرگسالان است، یعنی همانطور که مصرف این مواد در بزرگسالان سبب بی خوابی می شود، در کودکان نیز همین اثر را دارد.

 توصیه می شود از مصرف غذاهای پرکالری در وعده شام اجتناب شود. مصرف زیاد مواد قندی هم در وعده شام کودکان توصیه نمی شود زیرا مصرف قند زیاد قبل از خواب، سبب افزایش انرژی و ایجاد تحرک بیشتر در کودک می شود. بنابراین میل به تحرک بیشتر، فرایند خوب خوابیدن را مختل می کند.

برای این که کودک زودتر خسته شود و به خواب برود، توصیه می شود او را به فعالیت بدنی در طی روز تشویق کنید. کودکانی که در طی روز فعالیت کافی انجام نمی دهند و انرژی خود را تخلیه نمی کنند، دچار بی خوابی می شوند.

اضطراب در کودکان

اضطراب در کودکان از جمله شایعترین اختلالات روانی به شمار می رود. اختلال اضطراب در کودکان باعث ترس و نگرانی شدید و تغییر در الگوی خواب و غذای کودک و همچنین تغییرات خلقی کودک می شود.

اغلب والدین احساس اضطراب در کودکان خود تشخیص نمی دهند و یا با دیدن برخی نشانه های اضطراب آن را نادیده می گیرند. حتی برخی از والدین بر این باورند که باید به کودک زمان دهند تا بعد از دوران کودکی مشکل خود به خود حل شود.

اما باید به این نکته توجه کرد که اگر اضطراب در کودکان در همان ابتدا درمان نشود کودک را روز به روز نسبت به مواجه با موقعیت های مختلف زندگی ناتوان تر می کنند. احساس اضطراب مانند سایر احساسات برای فرد مفید است. اما چه زمانی از اضطراب با عنوان اختلال اضطراب یاد می شود؟

اختلال اضطابی فراگیر، اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال خاموشی انتخابی، ترس های اختصاصی از جمله انواع مختلف اختلالات اضطرابی هستند.

در صورتی که علائم اضطراب در بیشتر ساعات روز و اغلب روزهای ماه در کودک مشاهده شود باید نگران وجود اختلالات اضطراب در کودکان بود و بلافاصله باید با یک مشاور و متخصص در زمینه اختلالات روانی کودک مشورت کنید. در درمان اختلال اضطاربی دوره های درمان را به صورت منظم پیگیری کنید و با مشاور کودک پیوسته در ارتباط باشید. از مشاور درخواست کنید تا راهکارهای رفتاری با کودک در منزل را ب شما آموزش دهد.

بیشتر بدانیم : اوتیسم چیست ؟


مشکلات رفتاری کودکان در مدرسه

دربرخی مواقع والدین از کودک خود می شنوند که می گویند “من از مدرسه متنفرم!” کودکان اغلب با امتناع از رفتن به مدرسه یا انجام تکالیف خانه والدین را با مشکل روبرو می کنند.

کودکان به دلایل مختلف از رفتن به مدرسه خودداری می کنند، مثل:

  • قلدری
  • مسائل درسی
  • اضطراب جدایی از والدین
  • مقاومت در برابر قوانین مدرسه

در این شرایط بهتر است:

  • در انجام تکالیف خانه به آن ها کمک کنید.
  • سعی کنید علت مسئله را ریشه یابی کنید.
  • بهتر است علت اینکه چرا کودک شما از مدرسه متنفر است یا را بفهمید.
  • از کودک بخواهید که در مورد مشکلات خودش با معلم با شما صحبت کند.
  • برای انجام رفتار های مثبت او را تشویق کنید اما حواستان باشد که رشوه ندهید.
  • می توانید با او بگویید، “شما امشب می توانید بستنی بخورید چون تکالیف خود را به خوبی انجام داده اید .”
  • بگذارید احساس کند که شما او را کاملا درک می کنید و در مواقع نیاز در دسترس او قرار دارید

تغییرات مهم روانی و رفتاری دوران بلوغ

کلینیک آرامش ماندگار

بلوغ به مجموعه ای از تغییرات رشدی جسمانی و عقلانی گفته می شود ؛ یکی از با شکوه ترین و البته سخت ترین مراحل رشدی هر فرد، دوران بلوغش می باشد. در این مرحله فرد نه در دوران خردسالی هست و نه در دوران بزرگسالی، کم کم از کودکی فاصله می گیرد تا بزرگ شود.

تغییرات دوران بلوغ

کودک کم توان دیروز، حالا احساس قدرت می کند و خود را بزرگ می بیند. هر روز احساس های جدیدی را تجربه می کند و دوست دارد مستقل تر بشود. این درحالی هست که ممکن است والدینش جلوی استقلال او را بگیرند و همین امر باعث ایجاد خشم و پرخاشگری در او شود.

والدینی که نوجوان در حال بلوغ دارند، باید سطح اطلاعات و آگاهی های خودشان را نسبت به بلوغ و تغییراتی که در نوجوان ایجاد می کند، بالا ببرند تا بتوانند ارتباط بهتری را با نوجوانشان برقرار کنند و همچنین با او همانند یک دوست باشند.

در دوران بلوغ با اینکه نوجوانان تجربه کافی ندارند اما به تدریج رشد ذهنی و منطقی آنان بالا می رود و آنها قادر خواهند بود استعداد ها و تواناییهای خود را بشناسند . اعتماد به نفس و ارزش های اخلاقی در آنها رشد می کند تا جایی که می توانند با اطرافیان و جامعه سازگار گردند .

یادگیری ارزش ها یکی از مهمترین یادگیری های از پانزده سالگی به بعد است . در این سن افراد علاقه وافری به ارزش های معنوی پیدا کرده و گرایش بیشتری به این نوع ارزش ها دارند. آنها فلسفه زندگی را جستجو خواهند نمود و علاقه زیادی به مسائل سیاسی پیدا می کنند.


بیشتر بدانیم : نوروفیدبک چیست؟